Intro
Text: Ștefan Ghenciulescu
Să știți că, la început, dosarul acestui număr erau de fapt două:
- Unul despre lucrul cu trecutul – inserții noi în locuri vechi, salvarea clădirilor bune și cu probleme, în general modul de a dialoga cu istoria și cu tradiția. Despre timp, în mare parte.
- Celălalt despre tehnologie – digitalizare, design morfogenetic, co-design și alți termeni ai inovație în meseria noastră.
După care ne-am dat seama cum multe lucruri se regăsesc în ambele dosare. Și asta ni se întâmplă la tot felul de articole: e greu uneori să zici despre un proiect că ține mai degrabă de lucrul cu existentul, de activism etc. Numai că de data asta suprapunerile se repetau cam la toate materiale – și nu e decât parțial o întâmplare. Pentru că împărțirea între arhitectura „chestiilor vechi” și acea a „chestiilor noi” funcționează din ce în ce mai puțin. Încet, încet , ne apropiem de o lume care seamănă cu Tatooine, planeta lui Luke Skywalker din „Războiul Stelelor”. Bine, mult mai populată, cu tot felul de orașe și cu mai puțin deșert (încă). Însă tot cu un amestec între tehnologie de ultimă oră și materiale și tehnici tradiționale; cu părți noi sclipind în soare, dar și cu cârpeli, reparații, transformări de tot felul.
Restaurarea și reabilitarea azi înseamnă și relevee cu laser, sondări sofiricate, tehnici noide consolidare sau izolare, mai delicate și mai reversibile, toate coabitând fericite cu meșteșugurile. Mai ales în condițiile din zona noastră de Europă, unde lipsesc toate cele și patrimoniul e lăsat de izbeliște, când nu e distrus cu pasiune, toate noile forme de organizare profesională culturală – colaborările, amestecul de design și programare culturală, aspectele sociale, colectarea de fonduri și multe alte lucruri. E în mod evident cazul salvării și restaurării Casei Enescu din Mihăileni, una din principalele piese ale dosarului. Dar și al altor acțiuni, cum ar fi Herculane Project, început cu o vizită a unor studenți într-o ruină, sau al Ambulanței pentru monumente, un proiect ce s-a dezvoltat într-o rețea de inițiative autonome.
Când nimeni nu se ocupă de punerea în valoare a patrimoniului modernist, o amenajare hip de cafenea poate deveni un declanșator, așa cum a reușit Corvin Cristian la Velocità.
Cu tradiția te poți și lupta în mod cinstiți și cu scop: „Casa înclinată” celor de la Paradigma Ariadné e făcută, din materiale tradiționale dar atacă cel mai tradițional și elementar element arhitectural – pardoseala orizontală.
Avem, ca de multe ori, în dosar și un rapel la trecut: un mariaj tumultuos între un mozaic roman și brutalismul de anii 60 la Constanța. Edificiul de protecție a devenit el însuși parte a istoriei arhitecturii moderne.
Trei proiecte vorbesc mai intens despre tehnologie. Unul dintre el este „Muzeon”, un mic muzeu al unei familii dedicat unei comunități dar și unor experiențe umane esențiale. Realitatea virtuală sprijină aici poveștile unui oraș și al unei familii. Celălalt este centrul cultural Z33 din Hasselt, Belgia, unde arhitectura devine în sine un fel de oraș, în care se întrețes țesutul istoric, anii 50 și intervenția contemporană. Pielea ansamblului este ceramică. Un material venerabil este produs și pus în operă aici într-un mod cât se poate de contemporan. Iar ultimul articol din dosar este și cel mai întors către viitor: am vorbit cu profesorul Achim Menges despre Institutul pentru Design Computațional și Construcție de la Universitatea din Stuttgart (Institute for Computational Design and Construction – ICD) despre arhitectură și materiale care chiar ne apropie de Războiul Stelelor. Materialul proiectului principal din ultimii ani este, ce să vezi, și cel mai vechi folosit vreodată pentru construcții – lemnul.
*Dosarul complet poate fi citit în ediția de toamnă Zeppelin #159 – disponibilă în librăriile Cărturești, Inmedio și Relay sau poate fi comandată aici, la prețul de librărie (28 RON), căci continuăm să plătim noi costurile de transport pentru toate livrările interne.
Sau, ca să ne ajutăm reciproc și mai tare, puteți opta pentru un abonament extrem de avantajos, care să o includă – aici.
Râmânem aproape, lucrăm ca să vă putem informa și să putem visa împreună.