Sâmbătă, 21 decembrie 219, 18:00 – 19:30 – Sala Omnia – Strada Cristian Popișteanu 1, București
Un prim capitol al cercetării făcute de Manuel Pelmuș despre dansul contemporan în anii ’70 si ’80, filmul reprezintă un exercițiu de reflecție asupra unor practici coregrafice neinstituționalizate, neoficiale și aproape nedocumentate. Relevanța statutului marginal și invizibil al dansului de atunci pentru situația de astăzi este documentată printr-o serie de interviuri care urmăresc continuitățile, discontinuitățile și efectele acestora pentru prezent.
Unde aveau loc spectacolele, cine practica dansul, și cum era el reflectat în media acelor timpuri sunt direcţii pe care filmul le investighează, contextualizând astfel practici coregrafice din perioada totalitară. Hartă a spaţiilor, persoanelor și spectacolelor din acea vreme, „Despre dansul contemporan în România. Anii ‘80” este un proiect despre memorie și corp, dar fără să abordeze o perspectivă „traumatică” și fără să glorifice ori să aibă intenția de a face dreptate.
„Am redescoperit «Anii ’80», recent, facând curățenie pe un hardisk vechi, împreună cu ce spuneam despre el, intr-un interviu luat de Mihalea Michailov pentru Suplimentul de Cultură, acum mai mult de zece ani. M-a interesat să afirm ceea ce se practica în perioada respectivă și să propun dezbateri pe marginea acestui material. „Ce continuități sau discontinuități există și ce înseamnă ele pentru momentul prezent al dansului contemporan?”, ar fi intrebarea pe care o las deschisă, acum, la o nouă prezentare a filmului, la treizeci de ani dupa Revoluția din Decembrie 1989, în fosta anexă, Sala Omnia, a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în prezent administrată de Centrul Național al Dansului Bucuresti.”
(Manuel Pelmuș)
—
„Despre dansul contemporan în România. Anii ‘80”. Filmul este parte a proiectului „Suprafeţe”, realizat de coregraful şi dansatorul Manuel Pelmuş, în cadrul „reSourcing. platformă critică”, program organizat în 2007 de Asociaţia Ecumest cu susţinerea Fundaţiei Erste.
Au participat: Grigore Constantinescu, Sergiu Anghel, Adina Cezar, Liana Tugearu. Investigator / cameraman: Manuel Pelmuş. Editor imagine: Bogdana Pascal.
Subtitrat în limba engleză de DC Communication. Septembrie 2007.
Durata: 1h00’39’’.
Cotă: FCNDB.V.0019
[Index. Referinţe: Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Grupul Contemp, Miriam Răducanu, Teatrul Ţăndărică, Margareta Niculescu, Gigi Căciuleanu, Sonia Dumitrescu, Raluca Ianegic, Pina Bausch, Esther Magyar, Kurt Jooss, Opera Română din Bucureşti, UNESCO, Martha Graham, Floria Capsali, Vera Proca-Ciortea, Cella Delavrancea, Dan Botta, Tudor Arghezi, Petru Comarnescu, Margareta Sterian, Gabriel Negry, Şcoala de Coregrafie din Bucureşti, Nataşa Trăistaru, Cristian Crăciun, Anca Mândrescu, Nicolae Ceauşescu, Partidul Comunist Român, Teatrul Mic, Teatrul Foarte Mic, Gabriel Liiceanu, Andrei Pleşu, Uniunea Tineretului Comunist, Ion Cristoiu, Gheorghe Iancu, Alvin Nikolais, Alvin Ailey, Corneliu Cezar, Teatrul de Operetă din Bucureşti, Mihaela Atanasiu, Muzeul de Artă al Republicii Socialiste România, Studioul „Artele Plastice şi Dansul”, Sala Atelier, George Bălan, Asociaţia Oamenilor de Artă din Instituţiile Teatrale şi Muzicale, Festivalul de Dans de la Focşani, Merce Gunningham, Agenţia Română de Impresariat Artistic, Departamentul Securităţii Statului, Sala Palatului, Schola Cantorum, José Arcadio Limón, Stere Popescu, Opéra National de Paris, Oleg Danovski, Mihai Brediceanu, Amatto Checiulescu, Johann Sebastian Bach, Sever Tita, Takemizu Toru, Tudor Ciortea, Palucca Schule, Mary Wigman, Liliana Iorgulescu, Revista „Arta”, Anca Arghir, Tea Preda, Revista „Secolul 20”, Vivia Săndulescu, Luminiţa Vartolomei.]
Foto: Ioana Cîrlig