O expoziţie şi un catalog cu 14 proiecte care au primele realizări concrete în domeniul creării de spaţiu public, protecţiei patrimoniului, creării de centre culturale independente cât și al proiectelor sociale.
Expozitia s avut loc la MNAC, la etajul 2. Un spaţiu de tip „white box” în care trebuiau aduse împreună 14 proiecte extrem de diferite: proiectul pietonal pentru strada Verona, proiecte alternative la distrugerile din Bucureşti şi Roşia Montană sau pentru prezervarea bisericilor de lemn din Oltenia, centre culturale independente la Craiova şi la Cluj, proiecte comunitare în zone dificile şi aşa mai departe.
La început, ne tot gândeam la printuri mari, labirinturi de cutii şi panouri, texte mari pe pereţi….era foarte greşit. Vorbim aici de proiecte mici (sau care măcar aşa încep), de inteligenţa de a folosi resurse, de a face lucruri împreună, de a construi proiecte.
Ne-am resetat gândirea către minimizare în loc de expandare: nu avem nicio imagine mare, ci, dimpotrivă, o multitudine de poze mici lipite pe un sistem de tuburi din placaj suspendate. Textele explicate pentru fiecare proiect în parte sunt printate pe cartoane de format mic, agăţate de câte unul din firele ce susţin tuburile. Trebuie să te apropii ca să citeşti, şi apoi te poţi uita la pozele care nu prezintă finaluri grandioase, ci etape ale unor procese.
Din punct de vedere tehnic, am avut discuţii aprinse în interiorul echipei dacă tuburile vor putea fi suspendate şi nu se vor balansa haotic. Prinderea între ele pe grupuri le conferă însă destulă rigiditate şi inerţie pe orizontală.
Pe perete, în dreptul fiecărui proiect au fost fixaţi „martori” ai operaţiilor: produse ale fierăriei din Ţibăneşti, o văslă de la proiectul „Canotca”, scaune recuperate după demolări, pietre de pavaj, dar şi două preţioase fresce de la biserici de lemn din Oltenia, desfăcute şi restaurate la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti.
Ce-am urmărit
Această selecţie propune 14 modele eficiente de recuperare – a unor spaţii abandonate, a identităţii unui loc, a unor tehnici și obiceiuri bune, a relaţiilor cu lumea – promovând astfel o cultură a activismului civic urban. Expoziţia aduce împreună energiile, experienţele, amintirile, întrebările şi perspectivele unor oameni care au înţeles că de ei depinde soarta locului în care trăiesc.
Toate sunt proiecte independente, iniţiate de profesionişti ai oraşului, grupuri de creaţie, antreprenori sau organizaţii non-guvernamentale: oameni care se asociază liber în funcţie de o cauză comună. Nu răspund nici unei comenzi, dar urmăresc rezolvarea unor situaţii problematice, adesea de interes public imediat și vital. De regulă, scurtcircuitează sistemele instituţionale, iar unele, la un moment dat, se instituţionalizează. Toate sunt proiecte pe termen lung şi au parcurs deja cu succes cel puţin o etapă, au punctat o victorie. Dincolo însă de scopul precis, punctual, toate îşi propun să funcţioneze ca un impuls pentru acţiuni viitoare, să reverbereze, ca modele valabile de practică; în timp, să schimbe mentalităţi.
Fiecare iniţiativă reuşeşte să regenereze comunităţile locale existente, determinându-le să participe la acţiuni din care vor beneficia toţi, sau construieşte alte comunităţi propunând noi moduri de folosire a orașului. Îi provoacă pe oameni să iasă din pasivitate şi să interacţioneze – un prim şi foarte important pas al procesului de activare. Mai mult decât intervenţia în sine, comunităţile câştigă încredere în forţele proprii şi-n faptul că-și pot face singure viaţa mai bună.
Foto: Andrei Mărgulescu, Nicu Ivan
Credite:
Catalogul în format pdf, lista autorilor şi alte informaţii: www.zeppelin-magazine.net
Proiecte prezentate în expoziţie: Operaţiunea Verona – Street Delivery; Fabrica de Pensule din Cluj; Club Electroputere; The Ark – Centru de industrii creative, Rahova; Ţibănești – ateliere tradiţionale; 60 de biserici de lemn; Regenerare urbană – Axa Buzești–Uranus; Ctrl‑S: Roșia Montană; Intervenţie urbană în Ferentari – Aleea Livezilor; Magic Blocks; Claca urbană; Faţă de Mureș; Intervenţii în spaţiul public din Harghita; Rowmania & Canotca
Perioadă : 2.11. – 20.12. 2011
Loc: Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Bucureşti.
Context: Expoziţia este un eveniment din cadrul programului “Patrimoniul ca resursă” şi parte a Festivalului Zeppelin 2011.
Organizator: Asociaţia Zeppelin
Curatori: Constantin Goagea, Cosmina Goagea, Ştefan Ghenciulescu, Mugur Grosu, Cosmin Caciuc
Design grafic: Radu Manelici, Dinu Dumbrăvician
Amenajare expoziţie (colaboratori): Adrian Dobre, Andra Stan, Corina Marinescu
Echipa Zeppelin: Raluca Marţiş, Camelia Ghiţă, Nona Beicu, Adrian Hariga, Gabriel Morariu
Traduceri: Dana Radler
Proiect susţinut de către:
Ordinul Arhitecţilor din România, prin finaţare din timbrul arhitecturii; Administraţia Fondului Cultural naţional , ERSTE Stiftung, MNAC, Archis interventions SEE.
Fotografii: Autorii proiectelor: Fundaţia Cărtureşti, Dacian Groza, Luminiţa Klara Veer, Galeria Sabot, Brice Guillaume, Andrei Mărgulescu, Dragoş Lumpan, Daniel Constantinescu.