Vineri, 7 martie, începând cu ora 18, la Muzeul Tehnic „Prof. Ing. Dimitrie Leonida”, în parcul Carol (str. General Candiano Popescu nr. 2, București) are loc deschiderea expoziției YGGDRASILL, care are la bază o continuare a cercetărilor artistului Mircea Modreanu, despre comunitate și relațiile intercivilizaționale. Expoziția va putea fi vizitată până pe 23 martie, conform programului muzeului: Mi-Du 9:30-17:00.
Text: Mălina Ionescu, curator
Yggdrasill este unul dintre cele mai recente proiecte ale lui Mircea Modreanu și în același timp o continuare firească a unor teme anterioare și a unei schimbări de perspectivă deja anunțate de frotajele și desenele incluse în expoziția Despre sine, cruci și altele, curatoriată de Călina Coman în spațiul MNȚRplusC în 2024. În această primă etapă a proiectului micro-istorii, micro-memorii, se enunță, mai ales la nivel de motivație, legătura dintre principalele sale direcții de cercetare, indisolubil legate de legătura artistului cu comunitatea din care face parte: motivele populare prezente în zonă, modul în care acestea sunt în continuare definitorii prin legăturile pe care le trasează între o tradiție arhaică și un prezent în care se mențin operative, specificul ritualurilor de înmormântare și a monumentelor funerare, pe de o parte, și pe de altă parte, prin inevitabila legătură a crucii cu *arborele vieții, peste care se suprapune parțial morfologic și simbolic, deschiderea către un plan simbolic universal (*și, de asmenea cu figura umană, așa cum identifică aceste suprapuneri Nicolae Dunăre, în publicația sa „Ornamentica tradițională comparată”, Editura Meridiane, București, 1979.) Arborele este prezent în această primă variantă în încă două ipostaze: poteca / meandru – motiv popular care simbolizează legătura cu spațiul subteran, dar și ca lemn brut, material neprelucrat complet, model pentru viitoarele desene. În expoziția Yggdrasill, dedicată integral arborelui vieții, acesta se personifică și împrumută identitatea nordică ce îi dă unul dintre cele mai cunoscute nume și astfel evoluează inevitabil spre un tip de imagine directă, intens narativă și către o simbolistică explicită, care aparține unui tip de expresie specifică Nordului și aparte față de tiparele formale ale principalelor variante de reprezentare din arta populară românescă, așa cum le-a identificat Paul Petrescu în cercetarea sa „Motive decorative celebre, contribuții la studiul ornamenticii românești” (Editura Meridiane, 1971).
Arborele vieții este un simbol al cărui destin rămâne, dincolo de diversitatea reprezentărilor sale, întotdeauna acela de a șterge delimitările și etanșeitățile dintre planurile existenței. Aici el reface axa verticală, ascensională, și conexiunea cu planul chronian. Mircea Modreanu privește arborele vieții în toată complexitatea sa: el este asimilat omului sau însoțitor al experienței umane în toate etapele sale; arborele este unificator, doar în aparență dual: el este arhetipal și individual, axă a lumii și suprastructură decorativă, structură generatoare de geometrie și reprezentare naturalistă a elementului vegetal, simbol al învierii și prezență emblematică în riturile de trecere – dar o face dintr-o perspectivă afectivă, personificatoare. Pentru Mircea Modreanu, arborele vieții are, prin crearea de legături la nivel spiritual și cultural cu comunitatea dar și cu traiectoria sa profesională și personală, în primul rând rolul de a fundamenta o construcție vizuală și artistică proprie.
La nivelul expresiei dar și a tematicii acestă etapă este una surprinzătoare în practica lui Mircea Modreanu, a cărui proiect artistic (dublat de unul dintre cele mai energice și generoase proiecte de spațiu și publicație artist run din peisajul cultural românesc) este unul definit de libertate, adaptabilitate și de experimentul cu tehnici și practici dintre cele mai variate – de la artă murală la proiecte performative, obiecte și instalații cu o relație flexibilă cu reprezentarea și figurația, care se lecturează aproape întotdeauna într-o cheie ironică, ludic-critică. Pentru această nouă direcție de cercetare, Mircea Modreanu revine la tehnici și materiale tradiționale – lemn, creion, hârtie, ipsos, iar desenele frotaj de mari dimensiuni și mulajele după propriile mâini oferă soluția prin care converg figurativul și un anume grad de abstracție, mimetismul și o construcție simbolică încărcată de întreaga plajă de conotații ale motivului arborelui vieții, peste care se suprapune dramatismul și intensitatea specifice imageriei nordice.
Proiectul Yggdrasill este un moment de introspecție, de revenire și de cercetare din perspectiva propriei traiectorii personale și artistice a legăturii cu un fond arhaic de simboluri și morfologii care aparțin pe de o parte unui areal cultural anume, cel al comunității momârlanilor din zona Petroșaniului, dar și unei realități simbolice care precede, depășește sau este regăsită dincolo de granițele geografice, culturale sau temporale ale diferitelor mitologii.