Ioana Nemeș (1979–2011), una din cele mai importante artiste de artă contemporană ale generației sale, expusă în premieră într-o expoziție personală la Timișoara începând cu 15 noiembrie 2023.
Considerată unul din cei mai importanți artiști contemporani ai generației sale, Ioana Nemeș a decedat prematur la New York, la doar 32 de ani, după ce abia inaugurase prima ei expoziție personală la Art in General, unul din cele mai prestigioase spații de artă din Statele Unite. Stilul lui Nemeș a fost puternic influențat de metoda „fluxului de conștiință” asociată cu Virginia Woolf. Opera ei nu este doar autobiografică, ci și obsedată de sistemele de organizare și dorința de a explora impactul timpului asupra acestor sisteme.
Deloc întâmplător, ultima ei expoziție în timpul vieții poartă titlul Times Colliding. Ioana Nemeș a lăsat în urmă o moștenire artistică greu de ignorat, așa cum o demonstrează o serie de evenimente internaționale de anul acesta menite să recontextualizeze aspecte ale practicii sale artistice.
Unul dintre acestea este organizat de către Fundația Art Encounters, care vă invită pe data de 15 noiembrie 2023 la vernisajul expoziției Ioana Nemeș (1979–2011), Rituals, Keepers and Storms, curatoriată de Diana Marincu și Kilobase Bucharest. Acest eveniment are ca parteneri strategici Muzeul Municipal de Artă Contemporană din Ghent (S.M.A.K.), Muzeul Național de Artă Contemporană al României (MNAC) și ISHO.
*Fb event
Expoziția va fi deschisă în perioada 15 noiembrie 2023 – 9 martie 2024 și va putea fi vizitată la sediul Fundației Art Encounters din Timișoara de marți până sâmbătă, între orele 12:00 – 18:00, oferind și câte un tur ghidat în fiecare sâmbătă, de la ora 17:00. Iubitorii artei contemporane românești vor putea achiziționa în cadrul vernisajului și un volum de artist Ioana Nemeș publicat de Asociația Pepluspatru în 2014, pus la dispoziție prin standul organizat de librăria La Două Bufnițe. De asemenea, expoziția va beneficia în data de 8 decembrie și de un performance al colectivului artistic transdisciplinar Apparatus 22, printre ai cărui membri fondatori s-a numărat și Ioana Nemeș.
Evenimentul reprezintă un gest necesar de recuperare a corpului de lucrări Relics for the Afterfuture (Brown), realizat de regretata artistă în perioada 2009–2010. Este vorba de o selecție atent construită din creația remarcabilă a Ioanei Nemeș. Fundația Art Encounters își continuă astfel misiunea de a reda o vizibilitate meritată unor artiști extrem de valoroși, precum și de a-i înțelege pe aceștia într-un context actual mai larg.
Ioana Nemeș a lăsat în urmă un corp de lucrări care și-au dezvoltat în timp o forță incredibilă și capacitatea de a vorbi despre teme relevante până în zilele noastre. Dezvoltând o practică artistică tipică și iconoclastă, Ioana Nemeș nu a putut fi asociată vreunei școli sau tendințe, căutându-și mereu drumul spre acea esență singulară a cunoașterii vizuale.
Întâlnirea nemijlocită cu sculpturile, instalațiile și picturile din seria Relics for the Afterfuture (Brown) – surprinzătoare prin scară și proporții, prin combinația dezinhibată de materiale naturale (coarne, lână, lemn, blană) și metode tradiționale transmise din generație în generație de artizani din Maramureș, Vrancea, Brașov, cu rășini sleek, faianță, beton și tehnici de producție contemporane – demonstrează că o a treia cale poate fi propusă prin potențarea posibilităților de a imagina noi ritualuri pentru un altfel de viitor infuzat de primordial. O combinație de magic ~ spiritual ~ utilitar și explorarea unui filon vizual mai degrabă conceptual minimalist, infuzat de obsesia Ioanei Nemeș pentru design, apare pe de-o parte ca un contrapunct pentru încercările de a păstra și muzeifica, în stare nealterată, o lume apusă și, pe de altă parte, ca semnificație a unui gest artistic de insurecție față de încercările de a instrumentaliza folclorul în cadrul unor agende naționaliste.
Asemeni unui alt mare artist prezentat la Timișoara în aceste zile, Constantin Brâncuși, Ioana Nemeș a fost atrasă de magia ritualurilor românești tradiționale, de poezia sculpturilor tradiționale în lemn din satele românești, dar și de sculptura africană. Două expoziții care se vor suprapune, iată, la Timișoara, oferind o perspectivă cu totul specială asupra tensiunii dintre timpul artistic și timpul trăit.
Ioana Nemeș (1979–2011) a fost unul dintre cei mai apreciați și expuși artiști români ai generației sale. A participat la Bienala de la Istanbul, U-Turn Copenhaga, Bienala de la Praga și Bienala de la București 2. Lucrările ei au fost prezentate de Art in General, New York, Secession, Viena, Smart Project Space, Amsterdam, Kunsthalle Fridericianum, Kassel, Royal College of Art, Londra, Salonul de Proiecte, București, BOZAR, Bruxelles, Trafo, Budapesta, Galeria Jiří Švestka, Praga, precum și de publicații ca 100 New Artists (editura Laurence King) și Romanian Cultural Resolution (editura Hatje Cantz). Practica ei artistică s-a extins și în mai multe configurații colective, lucrând în contexte de artă, design și modă: Kilobase Bucharest (2010–2011), Apparatus 22 (2011), Rozalb de Mura (2005–2010), Liste Noire (2004–2011).
Expoziția este organizată de Fundația Art Encounters și este co-finanțată de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara și de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), având ca parteneri strategici MNAC București și S.M.A.K. Ghent.
Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul European Echoes, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.