Două noi conferințe asociate expoziției “24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971”

23 ianuarie: Richard Demarco – din nou la București, împreună cu Arthur Watson, cu mărturii foto și video inedite ale anilor 60-70, prezentate în premieră în România
30 ianuarie: istoricul de artă și teatru, Viviana Iacob – despre relațiile și schimburile privilegiate dintre teatrul românesc și cel britanic în perioada Războiului Rece

 

Institutul Prezentului anunță două noi conferințe din seria Privind spre viitor, privind în trecut, asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971, care mai poate fi vizitată la Muzeul Național de Artă al României până pe data de 2 februarie 2020.

Prima conferință are loc joi, 23 ianuarie 2020, de la ora 19:00, la Rezidența BRD Scena9 (str. Caragiale nr. 32) și îi aduce la București pe galeristul scoțian Richard Demarco (foto sus) și pe unul dintre colaboratorii săi apropiați, Arthur Watson, artist și profesor, director al Masterului de Arte Vizuale de la Universitatea Dundee. Cei doi au o colaborare de termen lung în cadrul proiectelor internaționale ale Fundației Demarco și în demersul de deschidere a Arhivei Digitale Demarco. Richard Demarco revine la București după prezența sa la inaugurarea expoziției 24 de argumente, la Muzeul Național de Artă al României, în noiembrie 2019, când a prezentat detalii inedite din istoria proiectului din 1971, de la Edinburgh, și a vorbit despre contribuția foarte importantă a artei românești la istoria artei moderne europene. Publicul românesc are, astfel, prilejul rar de a descoperi noi detalii despre curajosul proiect chiar din perspectiva inițiatorilor, precum și materiale video inedite, proiectate în premieră în România.

Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula în limba engleză.

Cei doi vorbitori vor aborda tema digitalizării Arhivei Demarco și legătura astfel creată între Scoția, Europa și România. Arthur Watson a spus: „Evenimentul va fi un dialog [..] și ne vom concentra asupra [..] portalului digital pe care l-am creat, dedicat unor consemnări fotografice-cheie ale vieții lui Richard Demarco în zona artelor vizuale, în special din perspectiva unui context cultural mai larg. Acestea prezintă multe dintre expozițiile pe care le-a realizat în cadrul Festivalului de la Edinburgh și implicarea sa revoluționară, dincolo de granițe, la nivel internațional, în special în Europa de Est în timpul Războiului Rece, dar și dincolo de ea. Proiectul de digitalizare a fost realizat în colaborare cu Galeria Națională de Artă Modernă a Scoției, care deține componente semnificative ale Arhivei Demarco din colecția proprie de „fotografii de eveniment” a acestuia. Recent a început un demers de digitalizare a unor performance-uri filmate, înregistrate în mare parte în format video, în prezent depășit. În cadrul prezentării noastre, vom urmări fragmente din două performance-uri de Paul Neagu și un fragment din singura înregistrare completă a spectacolului The Water Hen [Găinușa de baltă], de Tadeusz Kantor.”

A doua conferință are loc joi, 30 ianuarie 2020, de la ora 19:00, la Rezidența BRD Scena9 (str. Caragiale nr. 32) și va fi susținută de cercetătoarea Viviana Iacob, afiliată Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea Ludwig-Maximilians din München. Ea vine cu o temă care explorează contextul prezențelor românești în cadrul Festivalului de la Edinburgh, care a reprezentat totodată rampa de lansare a evenimentului Romanian Art Today, organizat de Richard Demarco în 1971, propunând publicului ”Povestiri din Edinburgh: bilateralism și diplomație teatrală în timpul Războiului Rece”.

Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula în limba română.

Viviana Iacob a spus: ”Schimburile culturale româno-britanice din timpul Războiului Rece ne arată că, după 1955, cele două comunități teatrale ajunseseră să se cunoască destul de bine. Această cunoaștere reciprocă depășea nivelul turneelor făcute de marile companii sau cel al vizitelor de lucru ale unor experți recunoscuți la nivel internațional. La mijlocul anilor 1970, cele două culturi teatrale erau legate printr-o o rețea transnațională de instituții și persoane și de un public numeros de ambele părți ale Cortinei de Fier. Festivalul de la Edinburgh este parte integrantă a acestei rețele. Prezentarea se va concentra asupra proceselor, politicilor și abordărilor care au construit programul de schimburi teatrale dintre Marea Britanie și România comunistă în timpul Războiului Rece, pentru a încadra evenimente, precum participarea României la Festivalul de la Edinburgh din 1971, în aria mai largă a mobilității caracteristice culturii teatrale a Războiului Rece”.

Invitații care vor fi prezenți la București pentru a susține cele două conferințe sunt specialiști recunoscuți internațional pentru contribuția lor teoretică și practică la istoria artei moderne și contemporane.

 

Despre invitați:

Richard Demarco a studiat la Colegiul de Artă din Edinburgh (1949–1953) și a ales Design și Artă Vizuală ca specializare secundară, curs de introducere în gravură, tipografie, pictură murală, ilustrație și producție de carte. După ce a servit în National Service in The King’s Own Borders și la Royal Army Education Corps, a început să predea la Scotus Academy, extinzând orele de profesorat în lumea de la Traverse Theatre Club and Art Gallery. Implicarea timpurie în Festivalul de la Edinburgh a condus la înființarea Galeriei Demarco, în 1966 și la transformarea inevitabilă a acesteia într-o universitate multidisciplinară, după modelul Colegiului Black Mountain și al Universității Libere Internaționale, concepută de Joseph Beuys. Galeria Demarco a fost asociată, mai cu seamă în Scoția, cu lumea artei din Aberdeen transpusă în realitate de Peacock Printmakers al lui Arthur Watson.
Acesta a fost începutul prieteniei fructuoase dintre Richard Demarco și Watson, al cărui devotament pentru sculptură, literatură, muzică populară și artă grafică a făcut posibile colaborările lor, în Scoția și în alte țări, dedicate unor aspecte diverse ale culturii europene. În anii petrecuți la Universitatea Kingston ca profesor de studii culturale europene, colaborările lui Demarco cu Arthur Watson ca artist asociat s-au manifestat prin eforturile lor comune de a angaja Scoția într-un dialog cu Europa și în special cu țări precum Irlanda, România, Polonia, fosta Iugoslavie, Austria, Bulgaria, Georgia, Ungaria, Belgia și Franța, cu lumea lui Joseph Beuys în Germania, și Italia.

Arthur Watson a studiat Artă și Design la Aberdeen (1969–1974), înființând Peacock Printmakers, un atelier de gravură și tipărituri, editură și galerie. S-a alăturat board-ului Galeriei Richard Demarco (1987) și ulterior celui al Fundației Demarco pentru Artă Europeană. Ca artist, a expus peste tot în Europa, reprezentând de asemenea Scoția la Bienala de la Veneția (1990). A fost ales asociat al Academiei Regale de Artă și Arhitectură a Scoției (1986), devenind ulterior secretar și președinte al acesteia. S-a alăturat corpului profesoral de la Duncan of Jordanstone College of Art, Universitatea Dundee (1995), ca director al programului de Master în Arte Vizuale.
Împreună cu Euan McArthur, a asigurat finanțarea proiectului Arhivei Digitale Demarco, conducând de asemenea două expoziții în cadrul Academiei – Ten Dialogues: Richard Demarco, Scotland & The European Avant-garde (2010) și The Water Hen, Kantor, Demarco & The Edinburgh Festival (2015). Recent a realizat expoziții în Scoția, Japonia și SUA și, la invitația Academiei Regale a Scoției, a fost curator al unei expoziții realizate în parteneriat cu Galeriile Naționale ale Scoției – Ages of Wonder: Scotland’s Art from 1540 until now (2017).

Viviana Iacob este cercetător afiliat Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea Ludwig-Maximilians din München (LMU). Interesele sale de cercetare sunt istoria teatrului și a instituțiilor internaționale în Europa de Est în perioada Războiului Rece și rolul arhivelor contemporane în studierea artelor spectacolului după 1945. A câștigat proiecte de cercetare acordate de statul român, bulgar și maghiar și în prezent este deținătoarea unei burse Humboldt. În 2015, și-a susținut doctoratul cu o teză în studii Shakespeare la Universitatea din București. Este licențiată în istoria artei și are un master în istoria teatrului și a dansului. Cercetările sale sunt publicate în reviste precum East Central Europe, Journal of Global Theatre History, Revista istorică, Studia Politica.

Expoziția 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971 este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Național de Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.

Expoziția pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce revelează, retrospectiv, prezența în câmpul local al artei a unor narațiuni uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor temporală. Aceste narațiuni au totuși capacitatea de a evoca existența unor discontinuități în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii, a unor zone de contact transnațional și de transfer nu doar cu spațiul occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste.

 

– // –

Cercetare și concept expozițional: Alina Șerban
Cercetare și direcție artistică: Ștefania Ferchedău

Parteneri: Muzeul Național de Artă al României, Arhiva Demarco, Edinburgh
Parteneri logistici: DHL International Romania, Hornbach
Cu sprijinul: British Council România, Rezidenţa BRD Scena9
Partener de comunicare: DC Communication
Finanțatori: Program cultural cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și de Ordinul Arhitecților din România din timbrul arhitecturii

Institutul Prezentului
Condus de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban, Institutul Prezentului este o structură independentă de cercetare în zona artelor vizuale și performative care se concentrează pe studierea scenei artistice românești din 1960 și până în prezent. Formatele de lucru includ proiecte de cercetare, laboratoare și conferințe, expoziții-document, reconstituiri, editare de publicații tipărite și online. Prin demersurile sale, Institutul Prezentului susține accesul publicului larg, dar și al noilor generații de artiști și producători din domeniul culturii performative și vizuale, la resurse de cunoaștere semnificative, la contactul nemediat cu personalități și momente-reper ale scenei artistice românești și internaționale.

Credite foto :

1.Richard Demarco la deschiderea expoziție 24 de argumente, noiembrie 2019; foto: Camil Iamandescu / Institutul Prezentului

2-3. Vederi din expoziția 24 argumente; foto: Serioja Bocsok / Institutul Prezentului

 

Articol conex:

24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971

Sari la conținut