O nouă carte Zeppelin despre design și microarhitectură din resturi: reciclare, pop, economie, low-tech, neorealism, ceva poezie.
Volum nominalizat la Bienala Națională de Arhitectură 2016, secțiunea Publicaţii de arhitectură
Justin Baroncea și colegii lui au adunat viniluri, elemente de radiator, fișete, obiective foto, borcane și cutii de lapte, bucăți de clădiri dispărute, schiuri, mese de proiectare și le-au recompus în peste o sută de lămpi, mese, scaune și bănci. Obiectele inițiale sunt personajele principale ale cărții. Fiecare și-a adus propria istorie, dar și potențialul de a se transforma, de a se reintegra într-un nou proiect care nu anulează povestea inițială, ci o ajută să crească.
În fiecare an se produc tot mai multe artefacte, obiecte de uz curent în serii din ce în ce mai mari. Evoluția tehnologică alimentată de consumism și de dorința accentuată de a fi „la zi” cu ultimele apariții a dus la creșterea productivității și în consecință la creșterea cantității de obiecte care ajung mult mai repede în/lângă tomberon.
Toate aceste obiecte pe care le lăsăm în urmă au în spate o poveste de multe ori complexă legată de sistemul de producție, proprietar, alcătuire internă. O poveste care poate fi exploatată și care poate constitui un punct de plecare pentru un nou proiect. În mod paradoxal, de multe ori însăși banalitatea poveștii devine un motiv în plus de a acționa.
Această observație simplă a constituit punctul de plecare al demersului explicat pe larg în cele ce urmează.
Și ce urmează este o carte de povești despre low tech, obiecte, resturi, componente, fiecare cu propria istorie de multe ori modestă, dar cu un potențial extraordinar de a se transforma, de a deveni altceva, de a se reintegra într un nou proiect care să nu anuleze povestea inițială, ci să o ajute să crească.
Poveștile se (re)scriu și cresc odată cu transformarea obiectelor – personajele principale ale cărții.
Justin: „Poveștile puteau fi scrise altfel mai ales dacă am fi bricolat altfel. Concluzia în orice caz ar fi rămas aceeași: expresivitatea bricolajului rezultă din transparența procesului de producție și din combinatorica poveștilor individuale ale obiectelor care se (re)asamblează în coprezentare, rezultate ale istoriei ca sumă de urme. Oricât de tentați am fi să caracterizăm procesul ca pe un Dadaism reinterpretat, utilitatea și funcția redefinită scot obiectele nou bricolate din zona poetici suprarealiste și le duc în zona expresivității cotidiene mult mai apropiată de curentul pop. Poveștile sunt despre cutii de lapte și schiuri care nu vor să ajungă în galerii de artă, ci în bucătării și closete. Nu pretindem să ne apropiem de valoarea estetică a gestului de a pune pisoarul în muzeu, ci să exploatăm expresivitatea cutiei de tablă, căreia i-am adăugat o mască de ventilator și am suspendat-o deasupra pisoarului, care la rândul său stă cuminte la locul lui în baia public. Dacă atunci când am luat cutia de praf m-am suit pe un iepure ca să ajung la raft, pot să îmi imaginez că Pălărierul e pe aici pe undeva…“
Proiecte:
RDX – sau ce caută caloriferele pe stradă
Obiective – sau Zbor sacadat cu mașina de tocat
Sateliți – de la Universitate până în tavan
Iepuri
CND_B
Depozite
Fără biscuiți
Lokal – Autoreciclare
Justin Baroncea lucrează ca architect din 1998, în România, apoi în Spania, apoi în ambele țări. Începând cu 2008, proiectează împreună cu Point 4, Zeppelin, Pandapanda sau Q-Grup. Expune la Aiurart, Anaid, Ivan Gallery sau în spații improvizate. Din 2009 prezintă piese de mobilier urban la Street Delivery. Cu Eduard Gabia a construit din 2010 până în 2014 sisteme de sunet. Cu Andrei Dinu a montat în 2012 instalația S4 la Aiurart. Din 2009 s-a apucat de design și continuă să descopere noi sisteme de lucru.
Format:
16,5×23 cm; 160 pagini; ISBN 978 973 0 20446 9
Cartea va fi disponibilă în Librăriile Cărturești și Librăriile Humanitas din București și din țară.
Editat de către: Zeppelin
Autor: Justin Baroncea
Editor: Ștefan Ghenciulescu
Foto: Aiurart, Justin Baroncea, Adrian Dobre, Radu Enescu, Radu Malașincu, Ștefan Păvăluță
Design: Radu Manelici (Faber Studio)
DTP: Aurelian Ardeleanu
Corectură: Lorna Chițan
Traduceri în engleză: Cristina Petrescu
Echipa Zeppelin: Raluca Marțiș, Camelia Caciuc, Mugur Grosu, Adrian Hariga, Andrei Ferche
Tipar: Master Print Super Offset
București, 2015
*Lansare la 2 martie 2016 @ Aiurart / Fb event