În noiembrie 2013, artista Cristina Curelea își muta atelierul în spațiul de pe Știrbei Vodă 138 din București. Găsea alături un teren lăsat în paragină, cu gardul de beton întrerupt, cu buruieni și mormane de gunoi care acopereau întreaga suprafață a lotului. Evaluând potențialul spațiului, creatoarea brandului SoLemn a decis să readucă locul la viață și să-l transforme într-o oază a minților creative – o grădină culturală, normală, sinceră și înverzită, diferită de alte spații cu destinație publică ale Bucureștiului.
A adunat o echipă de oameni din domenii diferite, care-au crezut în proiectul ei și care s-au implicat în a face această grădină funcțională într-un timp relativ scurt: actrițele Andreea Grămoșteanu și Mirela Zeța și-au susținut financiar prietena, designerul Anca Fetcu a fost cooptat în proiectul de amenajare, Led 4Light a oferit soluțiile tehnice pentru iluminare, iar Xella Ro – filiala locală a celui mai mare producător global de beton celular autoclavizat – a susținut inițiativa prin produse, consultanță, echipa demostrativă și sponsorizare.
Cristina Curelea și Anca Fetcu au avut o dublă provocare: crearea unui cadru funcțional – un schelet adaptabil mai multor tipuri de evenimente, și realizarea lui în blocuri de zidărie Ytong.
„Am încercat să interpretăm un material mai degrabă tehnic și să-i redăm senzualitatea ascunsă, fără să îl scoatem din zona sa de confort. Cu intervenții foarte simple asupra materialului, am reușit să spargem bariera mentală asupra unui material căruia nu îi dăm valențe decorative și să facem trecerea de la paralelipipedul rece la țesătura organică sau la obiectul de ședere moale și confortabil” – Anca Fetcu.
Intrarea în grădină, zidul „țesătură” și corpurile de iluminat în forma unor copaci minimaliști poartă semnătura Anca Fetcu, designer remarcat la nivel internațional în cadrul unor manifestări de profil precum Târgul de Design de la Milano, Fuori Salone sau New Designers Show, Londra.
Fiecare element creat din BCA este un obiect de design în sine: intrarea este o abordare ironică la adresa zidurilor înalte pe care și le ridică bucureștenii pentru a se „proteja”. Zidul alb impecabil e împărțit în două, astfel că intrarea în grădină se face din lateral, printre cele două elemente aflate la distanță de 1 metru. Logo-ul SoLemn cioplit în ambele ziduri propune o iluzie optică, întrucât privind din față, intrarea pare a fi realizată dintr-o singură bucată.
Copacii din BCA, luminoși, sunt expresia ambiției designerului de-a crea o oază ludică, un loc de primire „fantastic” în care te-aștepți să vezi iepuri îmbrăcați la costum și cu monoclu la butonieră, ca-n povestea lui Alice în Țara Minunilor. Halourile luminoase pun în valoare textura pereților, care par că plutesc în grădină.
Peretele „Țesătură” din fundalul grădinii îmbracă aproape organic spațiul fără să-l domine, protejează fără să izoleze și, poate cel mai important, invită la interacțiune, în loc să respingă.
Pe lângă conceptul și dezvoltarea grădinii SoLemn, Cristina Curelea și-a asumat și creația obiectelor de ședere – GNOTYLambs. Acestea continuă seria de intervenții minimale pentru a pune în valoare un material „serios“ și a-i reda trăsăturile ascunse. Oițele stau cuminți în iarbă, subliniind rolul cadrului natural: gazonul impecabil restabilește echilibrul, definind locul ca o veritabilă grădină urbană.
“Am transformat un spațiu abandonat, insalubru, pierdut, într-un spațiu cultural atașat atelierului. Am redat practic orașului un loc care și-a atins potențialul și am primit deja o mulțime de idei de proiecte, propuneri de colaborare și parteneriat, care vor face din SoLemn un “open green space” al Bucureștiului pe care consider că îl merităm” – Cristina Curelea.
SoLemn își invită vizitatorii să uite de griji, să pășească pe iarbă și să se rupă de agitația citadină. Grădina va funcționa ca spațiu destinat proiectelor culturale.