Odata cu boom-ul imobiliar din perioada 2006–2008, au intrat pe piata romaneasca de design industrial materiale, mobilier, instalatii si subansamble relationate cu „industria” constructiilor. Calitatea produselor de design a crescut odata cu exigentele cererii generata de explozia preturilor ofertei.
In domeniul echipamentelor de climatizare au aparut sisteme de instalatii al caror design putea sa raspunda nivelului exagerat al preturilor apartamentelor sau imobilelor de birouri. Designul made in italy sau made in spain a luat locul obisnuitelor obiecte de mobilier sau instalatii autohtone. Este greu de crezut ca astazi ar putea fi acceptat in living-ul unui apartament nou din Bucuresti ceea ce in mod curent numim „calorifer” (obiectul din fonta vopsita in alb, strat peste strat). Pe acest fond au avut succes radiatoarele decorative produse de Radox. Din a doua jumatate a lui 2008, piata a inceput sa se contracte rapid, iar o linie tehnologica de mare capacitate are nevoie, in contextul actual „de criza”, de o reorientare a ofertei.
Un radiator decorativ cu aspectul unei banci agatate de perete a declansat proiectul B_RDX. Pe baza liniei tehnologice si a profilelor standard ale radiatoarelor am proiectat patru piese de mobilier urban antivandalic: doua scaune si doua banci (variante cu si fara spatar). Mobilierul urban are astazi valente functionale care impun reorientarea conceptului de design si stabilirea unui nou echilibru confort–rezistenta–uz alternativ.
Bancile si scaunele sunt rezultatul unui proces de seriere a unor elementi metalici care pastreaza caracterul industrial si modul de asamblare al radiatoarelor Radox.
Pentru versiunile cu spatar, acesta a rezultat din prelungirea verticalelor ultimului cadru. Banca devine astfel interesanta si pentru „triburile” contemporane de skateri si rolleri (tot mai mult prezenti in spatiul public), care pot folosi mobilierul propus intr-un mod imaginativ / spectaculos. Asa se naste ideea unui obiect a carui expresivitate poate fi definita de sistemul constructuiv si de modul in care reuseste sa se adapteze unei dinamici in spatiul public, care nu exclude „vandalizarea creativa” (de la graffiti pana la skate or die).
Foto: Justin Baroncea & Radu Enescu