Rockwool - fabricat in Romania

Marele Vernisaj de Primăvară – 4 expoziții la MNAC

Muzeul Național de Artă Contemporană – MNAC lansează joi, 26 aprilie 2018, patru expoziții care vor continua direcția marilor recuperări și alinierea MNAC cu scena internațională. Muzeul aduce în atenția publică activitatea artiștilor Constantin Brâncuși, Dan Er. Grigorescu, Iosif Király, Octav Grigorescu, Georgeta Năpăruș și Yael Efrati (Israel). În plus, rămâne deschisă expoziția “Prizonierii avangardei. O retrospectivă Ion Bitzan”.

 

MONUMENTE AMÂNATE
Artiști: Constantin Brâncuși, Dan Er. Grigorescu
Curator: Călin Dan
Asistent curator: Sandra Demetrescu
Design expoziție: skaarchitects
Cu sprijinul: Galerie Negropontes Paris / Ariana & Sophie Negropontes, Sorana Georgescu-Gorjan
Sponsori: Crama Oprișor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018 – 30.09.2018
Localizare: Parter

În 1982, Constantin Brâncuși a participat la Bienala de la Veneția într-o secțiune a pavilionului internațional, curatoriată de Dan Hăulică, președinte AICA. Sculpturile erau grupate în jurul unei instalații fotografice monumentale menite să funcționeze ca reconstituire a ansamblului realizat de Brâncuși la Târgu Jiu. Imaginile erau realizate de Dan Er. Grigorescu, artist care a impus în România anilor ’70 o viziune originală asupra modului de a fotografia opera lui Brâncuși.

Dan Er. Grigorescu este fiul generalului Eremia Grigorescu, care l-a învins în celebra bătălie de la Mărășești pe generalul von Mackensen, întorcând astfel soarta primului război mondial în favoarea României. Ansamblul monumental de la Târgu Jiu, inaugurat în 1936, este dedicat memoriei trupelor române care au luptat în primul război mondial în jurul orașului și pe Jiu împotriva inamicului german. MNAC prezintă o reconstituire a reconstituirii de la Veneția, într-o instalație menită să celebreze atât monumentul cât și pe fotograful care a imaginat varianta sa nomadă.

UȘI ÎNCHISE, PLICURI DESCHISE. IOSIF KIRÁLY – LUCRĂRI TIMPURII, 1975 – 2000
Artist: Iosif Király
Curator: Ruxandra Demetrescu
Coordonator MNAC: Alexandru Oberländer-Târnoveanu
Design expoziție: atelier ad hoc
Sponsori: Crama Oprișor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018 – 30.09.2018
Localizare: Etajul 2

Expoziția „Uși Închise, Plicuri Deschise. Iosif Király – Lucrări timpurii, 1975 – 2000” propune prezentarea activității artistice a lui Iosif Király sub semnul recuperării și al unei revizitări critice. Conform mărturiei artistului, titlul face trimitere la faptul că majoritatea acțiunilor și lucrărilor prezentate în această expoziție s-au realizat nu în spații publice, ci în spații private, cu ușile închise sau, în orice caz, fără spectatori. Marea majoritate a lucrărilor nu a fost expusă la vremea respectivă, ele fiind asumate și destinate încă de atunci unui public din alt loc sau din alt timp. Plicurile însă – mărturie tangibilă a mail-art-ului – constituiau o deschidere spre lumea „adevărată”, pe care artistul doar și-o putea imagina și o cunoștea indirect. În același timp, spre sfârșitul anilor ’80, plicurile au început să fie urmărite de Securitate, deschise și/sau oprite din drumul lor.

Iată de ce mail-art constituie un reper semnificativ, un pol important al expoziției, prezentat într-un spațiu distinct. Sunt expuse fotografii, desene și obiecte realizate într-un interval cronologic ce se încadrează în istoria recentă: anii 1970 și 1980 (cu câteva prelungiri semnificative în ultimul deceniu din secolul trecut). Din perspectiva de acum, anii de după 1990 constituie o prelungire și încheiere a paradigmei începute în 1975, fiind în același timp anii de deschidere și pătrundere reală în contextul artistic internațional și orientarea spre teme care aveau să domine creația lui Király până astăzi (timpul, memoria, arhiva etc.) sau spre activități de educator și inițiator de proiecte.

CONTRAPUNCT. O RETROSPECTIVĂ OCTAV GRIGORESCU – GEORGETA NĂPĂRUȘ
Curatoare: Ioana Vlasiu, Magda Predescu
Design expoziție: skaarchitects
Cu sprijinul: Ion, Olguța și Ilie Grigorescu, Fundația Plan B Cluj
Parteneri: Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Municipiului București, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul Țării Crișurilor Oradea, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul Județean Satu Mare, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Gavrilă Simion” Tulcea, Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu Quintus”, Colecția Galeriei Ravagnan (Italia), Colecția Dr. Melita Mucha (Germania), Colecția Romana și Hans-Ulrich Höfer (Germania), Colecția Fundației Plan B (Cluj), Colecția Alexandra Titu și Constatin Prut (București), Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”
Sponsori: Crama Oprișor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04. 2018 – 30.09.2018
Localizare: Etajul 3

Miza acestei expoziții este prezentarea unui cuplu de artiști, Octav Grigorescu și Georgeta Năpăruș, personalități puternice, cu profil artistic distinct, a căror operă s-a aflat în prim planul artei românești din deceniile 7-9 ale secolului trecut. Expoziția delimitează etapele construirii unor universuri artistice originale, care, deși diferite în esența lor, au cunoscut momente de întâlnire și convergență. Simultan cu readucerea în actualitate a celor doi artiști, expoziția relevă tensiunile și contradicțiile unei epoci, tematizând relația dintre libertate și constrângere, care a marcat atâtea destine. Selecția a avut în vedere opere reprezentative din muzeele românești și din colecția familiei, la care se adaugă un ansamblu consistent de lucrări din colecții particulare din Italia și Germania, expuse în premieră publicului românesc.

EVA ȘI EMERICK
Artist: Yael Efrati (Israel)
Curator: Nicola Trezzi
Coordonator MNAC: Ioana Mandeal
Parteneri: Ambasada Israelului în România / The Embassy of Israel in Romania
Cu sprijinul: Mifal HaPais Council for the Culture and Arts, The Artis Grant Program
Mulțumiri speciale: Colecția Grecu, IL Collection
Sponsori: Crama Oprișor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018-24.06.2018
Localizare: Etajul 4

Yael Efrati este una dintre cele mai interesante voci din peisajul artei contemporane israeliene. Definite de către artistă drept „sculpturi documentare”, lucrările sale utilizează coduri tridimensionale și – în același timp – fac trimiteri conceptuale la imaginea fotografică și întotdeauna derivă din aceasta. Ca atare, toate lucrările își au originea în realitate, în existent; nu sunt nici ficționale, nici expresia personală a unei voci artistice interioare.

Eva și Emerick reprezintă cea mai cuprinzătoare expoziție personală a artistei până în acest moment și include atât lucrări existente cât și noi producții realizate special pentru această ocazie. Continuând interesul său pentru timp și memorie, noile piese sunt strâns legate de lucrări anterioare într-o încercare de a redefini contextul specific și general în care au fost create. Nucleul principal al prezentării provine din Eye of the Sea, o instalație formată din cinci elemente axate pe caracteristicile arhitecturale ale apartamentului bunicilor artistei din Haifa (Israel). Întrucât aceștia au crescut și s-au cunoscut în București, unele dintre lucrările expoziției se raportează de asemenea la acest oraș, extinzând narațiunea către arhitectură și mediul urban.

În plus, rămâne deschisă expoziția:

PRIZONIERII AVANGARDEI. O RETROSPECTIVĂ ION BITZAN (etaj 1)

Ion Bitzan (1924-1997) aparține unei generații de mari talente care și-a manifestat prezența în scurta perioadă de dezgheț a culturii din România (aproximativ 1962-1974), dezvoltând un corpus de lucrări ce pot fi asimilate în linii mari conceptualismului și minimalismului internațional. Cariera lui a fost distinsă prin participări la cele mai importante bienale ale vremii, iar lucrările sale se află în colecțiile unor instituții prestigioase precum MoMA, Kunsthalle Hamburg, Stedelijk Museum Amsterdam. În contrast cu alți colegi care fie au emigrat, fie s-au izolat de contextul politic tot mai agresiv, Ion Bitzan a adoptat o strategie opusă – originală și în același timp riscantă. În paralel cu cercetarea artistică asupra istoriei internaționale a artei experimentale, care a rezultat într-o cantitate impresionantă de lucrări, Bitzan a produs imagini de comandă oficială, dedicate regimului comunist și liderului acestuia, Nicolae Ceaușescu. Expoziția, prelungită până la finalul lunii mai, își propune să analizeze prin opera lui Ion Bitzan o perioadă plină de umbre și nuanțe, în care inovația artistică și arta cu caracter politic coexistau într-o relație complexă.

*Fb event

Sponsori: Crama Oprișor, Policolor, Grup Transilvae.

Accesul cu automobilul se face pe poarta A1 (intrarea de la Senat), iar ieșirea se face pe la fosta intrare la muzeu. Accesul pietonal rămâne neschimbat.

Sari la conținut