Geberit

Kimaera#2. Mecanisme de supraviețuire, un nou mod de a aborda arta și educația

Kinema Ikon în colaborare cu asociația Doar Mâine prezintă o serie de proiecte interdisciplinare și colaborative în expoziția „kimæra #2 : mecanisme de supraviețuire”, cu vernisajul în data de sâmbătă, 17 septembrie, începând cu ora 18.00, la Complexul Muzeal Arad.

În același context, are loc atelierul critic „Pedagogii ale crizei” organizat de asociația Doar Mâine, ce se va desfășura între 16-18 septembrie 2022 la Biblioteca Judeţeană „Alexandru D. Xenopol” Arad, cu acces liber în data de 16 septembrie începând cu ora 16:00. Evenimentul va avea ca invitați speciali colectivul de artiști, educatori și curatori Time’s Up din Linz (Austria). Fondat în 1996, colectivul Time’s Up sunt interesați de investigarea interacțiunii oamenilor cu mediul înconjurător văzut ca un context complex de învățare și descoperire. Proiectele lor s-au întins pe teritoriul întregii Europe, beneficiind de finanțări prin programele Europa Creativă, programul cultural al UE, Ministerul Austriac al Culturii, Fondul Științific Austriac etc. În cadrul atelierului va fi adresată pedagogia pentru / în vremuri de criză , unde prin termenul de criză ne referim la criză climatică, epidemiologică, ecologică, geopolitică, informațională, toate acestea situându-se sub umbrela crizei lumii occidentale. Atelierul are ca scop crearea unui grup de lucru în cadrul căruia să fie investigată în mod critic educația zilelor noastre. Alături de invitații din Linz vor participa profesori, artiști pedagogi și mediatori culturali din Arad, București și Timișoara: Adelina Bulibașă, Mimi Ciora, Liliana Mercioiu, Nita Mocanu (Stoica), Cosmin Moldovan, duo-ul Monotremu, Raluca Oancea, Raluca Paraschiv, Delia Popa, Laurian Popa, Diana Serghiuță, Marius Stoica.

La invitația lui Călin Man, curatorul proiectului kimaera, expoziția de grup „kimæra #2 : mecanisme de supraviețuire” va putea fi vizitată la Complexul Muzeal Arad începând cu ziua de 17 septembrie, ora 18:00.

#1 Un prim capitol are ca subiect central modalitățile prin care adolescenții își creează mecanisme de rezistență și reziliență în fața dificultăților. În acest context, mecanismele de supraviețuire trimit către strategiile de adaptare pe care oamenii le folosesc adesea în fața stresului și/sau a traumei pentru a-i ajuta la gestionarea emoțiilor dureroase sau dificile, ajutându-i în același timp să-și mențină bunăstarea emoțională. Își expun lucrările elevii Colegiului de Arte ”Sabin Drăgoi”, Arad: Ileana Aciocîrlănoaei, Maia Glăvan, Oana Gureanu, Alexandra Irimia, Andra Istrate, Roxana Man, Patricia Mateș, Bianca Mera, Laura Merăuți, Teodora Mocanu, Borza Jasmine Pop, Hanelore Popa, Andreea Sîrbuț, Timeea Suciu, Tașcău Denisa, coordonați de Nita Mocanu, Cosmin Moldovan, Marius Stoica și Diana Serghiuță. Lucrările create de elevi sunt modalități conștiente folosite pentru adaptarea la situațiile dificile prin care ei trec în această perioadă. Ele sunt testimoniale ale trăirilor, ale lumii lor interioare și sociale care dezvăluie o candoare specifică adolescenților. Un alt aspect important în cadrul acestui proiect este modalitatea prin care noile tehnologii au fost folosite pentru a scoate în evidență mesajul uman și personal al lucrărilor.

#2 Capitolul al doilea abordează criza ecologică și caută moduri de depășire a acesteia prin intermediul tehnologiei. Reconsiderarea plantelor, animalelor și chiar a lucrurilor neînsuflețite ca „agenți” capabili să influențeze lumea, alături de sondarea multiplelor roluri ale tehnologiei, constituie puncte de plecare ale tinerilor artiști. Celebrarea mașinii a presupus angrenarea colectivă într-un joc rizomatic ce așază în deplină continuitate: ochi curioși, plante de plastic, buze zâmbitoare, realități virtuale aproape tangibile cu containere și flori mov, mâini pricepute, sunete experimentale și plăcuțe arduino. Proiectele sunt realizate în contextul taberei de creație new media Hacklab Kimaera organizate de asociația Doar Mâine în august 2022 sub coordonarea lectorilor Raluca Oancea și Raluca Paraschiv de la UNARTE București și a specialiștilor Arduino, Dorin Cucicov, și VR, Dragoș Dogioiu. Colectivelor de studenți li s-au alăturat pe parcursul taberei o parte din elevii de la Colegiul de Arte din Arad care au realizat lucrările: ”Witnessing Humanity Beyond its Expiration Date” autori: Dan Chiș, Ana Conțu, Justin Barbu, Georgiana Cojocaru, echipa: Dorin Cucicov, Diana Oană și elevii Laura Ștefania Merăuți, Ileana Aciocîrlãnoaei, Maia Valentina Glăvan; ”Sea of No Tomorrow” autor: Dragoș Dogioiu, echipa: Alexandra Drăgulinescu, Ema Motea, Selina Yilmaz, Alexandru Antonescu, Adelina Enache, Diana Oană; ”Whenever You Close Your Eyes I Stop Existing” autori: Emanuel Ștefan, Ioana Dumitrescu, Dora Huiban, Toma Ștefănescu, echipa: Dorin Cucicov și elevii Alexandra Irimia și Jasmine Pop.

_____________________

Echipa de coordonare Post educația:

Nita Mocanu:
Prin Atelierul Pedagogii ale crizei ne propunem să direcționăm atenția spre o educație care ține cont de crizele actuale în mod critic și orientat spre o lume viitoare. Ghidul creat la această primă ediție a atelierului va fi destinat atât persoanelor implicate în învățământul de masă și în educația formală cât și artiștilor pedagogi și mediatorilor culturali.

Raluca Paraschiv:
Pentru lucrătorii din cultură pandemia Covid a produs schimbări și traume, forțându-i să renunțe la muncă. Precarizați și considerați ”ne-esențiali”, bâjbâind mereu după un colac de salvare pentru fiecare criză ce amenință, aceștia se întreabă ce ar fi putut face dacă erau doar un pic mai puternici, mai solidari, mai siguri pe niște minime resurse. Sentimentul dominant este că nu mai ajungem să ne raportăm la ”the big picture”, la cum putem crea despre și pentru un univers supus tehnologiei, o natură aflată în pericol, o lume care își redefinește narațiunile despre stat, familie, religie, știință și granițele lor.

Raluca Oancea:
După doi ani de pandemie și continue înfruntări geopolitice, echipa Post-Educația de teoreticieni, profesori și artiști, din Arad, București, Cluj, Timișoara lansează o investigație asupra educației artistice la limita dintre formal și (non/in)formal și a posibilității de a lucra și învăța împreună, în acord cu metafora lumbung propusă anul acesta la documenta 15.

Proiectele ”Kimaera – un proiect digital interactiv de sincronizare culturală a orașului Arad cu Timișoara capitală culturală 2023” și „Post educația. Pedagogii ale crizei” sunt componente ale ”Knowledge Fields”, parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și sunt finanțate de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte. ”Knowledge Fields / Orizonturile cunoașterii” este dezvoltat de patru parteneri culturali: Indecis, Minitremu, Kinema Ikon și Asociația Doar Mâine.

Parteneri ai proiectelor: Complexul Muzeal Arad, Facultatea de Design Arad, Colegiul de Arte ”Sabin Drăgoi” Arad, Biblioteca Judeţeană „Alexandru D. Xenopol” Arad, cu sprijinul Forumului Cultural Austriac.

 

 

 

 

Sari la conținut