Cutia cu articole

Kengo Kuma: Yure – instalaţie urbană la Paris

Yure, o intervenție dinamică la granița dintră artă și arhitectură se joacă cu destructurarea tramelor, articulare, tehnici tradiţionale şi spaţii întrepătrunse.

Text: Corina Laza
Foto: Ștefan Tuchilă

(c)Stefan_Tuchila_002_K3_2694

O sculptură dinamică semnată de Kengo Kuma s‑a proiectat în scenografia rigidă a Parcului Tuileries la sfârşitul lunii octombrie, în cadrul Târgului Internaţional de Artă Contemporană şi sub comanda Galeriei Philippe Gravier. Este, de fapt, al doilea proiect din seria Small Nomad iniţiată de galerie – o serie de instalaţii care ar putea sta la baza unor case experimentale demontabile, cu o suprafaţă până în 35 de metri pătraţi. Prima dintre ele, Many Small Cubes a lui Sou Fujimoto, a fost prezentată toamna trecută în Grădinile Tuileries din Paris şi publicată în Zeppelin #133.

Sou Fujimoto -installation1

Intitulat Yure, expresie japoneză ce desemnează un habitat nomad surprins în bătaia vântului, proiectul e realizat din elemente identice din lemn, asamblate într‑o structură geometrică organică. Fiecare piesă e articulată vertical şi oblic prin îmbinări utilizate frecvent de tâmplarii japonezi.

 

(c)Stefan_Tuchila_003_K3_2682

Rezultatul e o ţesătură de elemente dinamice care alimentează spaţii flexibile şi organice, orientate vertical sau orizontal. Arhitectul a imaginat conectarea ipoteticelor spaţii (terase, dormitoare sau sejururi) printr‑o scară articulată între diferitele niveluri. Primul nivel exploatează conceptul de engawa, un spaţiu tradiţional japonez ce serveşte drept pasaj traversant şi loc de comunicare.

 

(c)Stefan_Tuchila_009_K3_2645

Structura poate integra forme textile cu rol de izolare şi protecţie a spaţiilor. Conceptul este, fără îndoială, promiţător şi încărcat de potenţialul unei culturi adulate în Franţa. Pe de o parte un obiect ce generează infinite perspective, pe de altă parte o tramă compromisă de propriul dinamism.

 

(c)Stefan_Tuchila_019_K3_2672

Adaptarea la conceptul de locuire se opreşte la o primă platformă, inaccesibilă publicului, prizonieră a ţesutului care o delimitează.

 

(c)Stefan_Tuchila_008_K3_2638

 

La limita arhitecturii şi a sculpturii, proiectul lui Kengo Kuma oscilează între arta kinetică şi Nudul coborând scara al lui Duchamp: o expresie a dinamismului capturată în limitele vocabularului geometric.

 

(c)Stefan_Tuchila_010_K3_2650

 

Autori: