Instalart/ Obiect/ 001- Inspired by Peroni prezinta vineri 22 martie, incepand cu ora 19:00 in spatiul MOIR Design Concept Store (Stanislav Cihoschi nr. 12, Bucuresti (Piata Romana), designerii asociati, activitatea lor si obiectele propuse pentru proiectul Instalart/ Obiect/ 001- Inspired by Peroni. Expozitia va fi deschisa publicului pâna la începutul lunii iunie, când vom putea vedea propunerile lor pentru primul proiect, cu tema Italia anilor ’60.
Traim în viteza. Nu avem timp de detalii. Orice obiect din jurul nostru este o tema de design: un creion, un dulap, o coala de scris. Tot ce are volum, ce poate fi atins, pipait, mirosit, gustat si foloseste omului. Pentru aceasta s-au inventat designerii. Fac arta, filosofie, industrie – obiect.
Instalart – asociatia culturala care îsi propune sa promoveze si sa sustina artele tridimensionale (sculptura, obiect si land art) va invita la lansarea proiectului Instalart/ Obiect/ 001. În martie, în spatiul MOIR Design Concept Store, îi veti cunoaste pe designerii asociati, iar în iunie vor fi prezentate propunerile lor pentru primul proiect. Tema – Italia anilor ’60 – este propusa de partenerul principal, Peroni. Challengeri – personalitati ce au reusit sa îsi impuna numele fie ca independenti, fie în mari companii de design din lume ca Pininfarina, Chanel, Pilotfish. Iata-i!
- Ion Setran:
„Un slujbas al unei lumi mai bune, mai frumoase”.
Este fiul lui Vladimir Setran, fondatorul sectiei de Design a Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu. Între 1992 si 1996, participa ca engeneering designer la proiectele de fezabilitate automotive Ferrari Testarossa restyling, Ferrari 456 si Lancia K sw. Din 1996, este senior designer la Pininfarina, divizia „extra”, unde realizeaza design de produse si interioare; colaboreaza la design auto.
- Marcel Klamer:
„Când nu poti duce un concept pâna la capat, e ca si cum ai fi însarcinat si nu poti da nastere, niciodata”.
Detine firma Klamer Design, Hamburg. Are peste 600 de obiecte patentate. Creeaza obiecte casnice, electronice, birotica, vestimentatie. Este în Romania o prezenta activa în juriile multor concursuri de desen si design, si profesor invitat la UNARTE, sectia design.
- Nicolas Ciuchindel:
„Ceea ce cred eu ca este important este ca lucrul înfaptuit sa fie bine facut, bine gândit, bine asumat si bine realizat în final”.
A absolvit în ’88 Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucuresti, sectia Design, si l-a avut profesor pe Vladimir Setran. În acelasi an a fost repartizat la Uzina de Autoturisme Dacia, Colibasi. Dupa 1989, pleaca în Franta unde, timp de cinci ani, a lucreaza cu diferite cabinete de arhitectura, design si informatica. Obtine labelul „Expert Apple en image de synthèse”. Din ’95, intra în lumea timpului la Elinor SA, unde creeaza planuri de executie pentru produse ale marcilor Cartier, Piaget, Van Cleef & Arpels, Graff, Mauboussin etc. Are realizari premiate în domeniile Haute Horlogerie si Grandes Complications. Semneaza modelele: Time Square, Z1, Elypse, Tourbillon Magistère, Répétition Minutes Magistère, Time Space, Jumbo Chrono, Tourbillon Zephyr. Din 2006, este senior designer orologerie Chanel. Obtine Premiul de ceas pentru doamne la Grand Prix d’Horlogerie de Genève în octombrie 2012. Din 2006 si pâna în prezent, este profesor invitat la UNARTE, Sectia Design. Este invitat de doua ori pe an la UNARTE, pentru a-i încuraja si stimula pe viitorii designeri, potrivit credintei sale ca „sensibilitatea «româneasca» este un lucru adevarat, real. (…). Probabil ca si aceasta contribuie la a diferentia lucrul prestat de mine în imensitatea creatiilor navalnice ale lumii contemporane”.
- Mihai Popescu:
„În România, designul nu este considerat o componenta de baza în societate, pentru ca toti au impresia ca stiu sa proiecteze singuri. Dar, daca ma pui sa aleg între a detine câteva locatii cu succes sau a fi un designer de succes, atunci aleg ceea ce cred… adica design“.
A terminat sectia Design din cadrul Facultatii de Arhitectura. La începutul anilor 2000, multe dintre lansarile de produse, decorurile si spatiile neconventionale erau creatia lui. Pentru Mihai Popescu designul îmbina întotdeauna o parte artistica cu „inginerul din tine”. Vede obiectele în primul rând functional si fiecare proiect este pentru el o combinatie între pictura, arhitectura, desen si inginerie. Din 2005, ca proprietar a ceea ce urma sa devina o retea de cluburi, a capatat experienta si dincolo de viziunea artistica a designerului. A avut ocazia sa-si construiasca proiectele fara restrictii de buget si sa experimenteze fara grija unui beneficiar nemultumit. Si totusi, exact acea experienta ancorata foarte mult în evolutia practica a unei afaceri îl ajuta astazi sa fie un designer mai bun.
- Stefan Barutchieff:
„Exista o dimensiune tactila a artei, vizibila si în design, dar în sculptura sunt mai putine limitari legate de functie, utilizator etc. Ceea ce, paradoxal, o face într-un fel sa fie mult mai dificila pentru un designer”
Absolva în 2000 UNARTE. În acelasi an este nominalizat la Premiile de Inventica România, pentru proiectul „Bicicleta cu geometrie variabila”. Cu acelasi proiect participa la 4th International Bicycle Design Competition, în Taiwan, ca finalist. Este master în „human-centered design” la Institute of Design, Chicago. În România, lucreaza pentru Media Pro si BBDO/Graffiti. În SUA, lucreaza pentru Insight Design, Group4, Steelcase si Motorola. Din 2005, este director de creatie pentru Pilotfish Design – München. Are numeroase proiecte în domeniul auto, medical, al electronicii, pentru clienti precum Samsung, Bosch, BMW, Mini, Logitech, Dell, Grundig, Siemens. Nu-i plac „temele libere”. Crede ca ideile cele mai frumoase se ivesc atunci când proiectul îti pretinde sa construiesti original în cadrele clar definite ale unei situatii. Daca nu ar fi ales sa fie designer, cu siguranta ar fi facut sculptura.
- Sebastian Bârlica:
„Ca sculptor, actionez asupra materialului de orice factura prin a izola, reasambla, decupa, lipi, modela, deforma, suprapune, turti, colora… Acel material devine sculptura atunci când consider eu, dar nu mai devreme ca el sa comunice ceva. Ca designer, actionez asupra materialului de orice factura prin a izola, reasambla, decupa, lipi, modela, deforma, suparapune, turti, colora… Acel material devine design atunci când TREBUIE”.
A studiat sculptura la UNARTE, dar interesul sau s-a îndreptat catre designul de obiect si interior. A avut numeroase participari la expozitii de grup sau personale. În 2001, a fost nominalizat pentru premiul UAP pentru tineret „Accente si Amprente”. Îl regasim în cataloage internationale importante de design de obiect si ambient (SPA DE – Tokio, Japonia, COLOR SPACES – China, Top Decorating World – China, Case&Stili ITA – Italia, FIZZZ magazine – Germania, Surfacing magazine – UK, FX magazine/ The Business Of Design – UK, Designing Ways – South Africa, Barcode magazine – Puerto Rico).
- Vladimir Setran:
„Este firesc ca în final studentul sa devina mai bun decât profesorul. Daca tine neaparat sa lucreze ca mine, nu mai exista autodepasire. Asa ca, daca descopar în lucrarile unui elev ceva care-mi apartine, îi dau peste mâna, pentru ca el trebuie, în primul rând, sa se descopere pe sine, sa afle ce vrea si sa-si croiasca propriul drum. Altfel este nauc. Ceea ce faci trebuie sa-ti apartina. Altfel s-ar amesteca Bruegel cu Velasquez, cu Picasso…”
Se naste la 23 martie 1935, Hotin. Traieste si lucreaza la Bucuresti. În 1959, absolva Institutul de Arta Nicolae Grigorescu. Vine în proiectul Instalart/ Obiect/ 001 ca unul dintre fondatorii sectiei de design de la UNARTE Bucuresti, alaturi de Ion Bitan si alti artisti proeminenti. De formatie pictor-grafician, a adus un plus de sensibilitate în creatia de design româneasca. A trecut prin mâinile lui majoritatea designerilor români importanti. Vladimir Setran prezinta lucrarea sa de design de o viata – fostii studenti si actualii mari designeri invitati în acest proiect.
Legenda foto:
- Ion Setran: Scaun Ares
- Marcel Klamer: TOOL TEC mit pouch Bits
- Nicolas Ciuchindel: GE Time Square- Squelette
- Mihai Popescu: Design ambient- Biutiful
- Stefan Barutchieff: Hansaton XMini – Aparate Auditive
- Sebastian Barlica: Symphilla bench-/ foto credit: Nicu Ilfoveanu
- Vladimir Setran
* Articol publicat in revista Zeppelin # 112 / martie 2013