Articol revista # 104

 

Editorial: Maturand, vopsind, gandind critic…

Post de: Cosmin Caciuc
 
De ani buni, cartografiem practici alternative prin vecini – tot felul de „actionisme”, care nu prea arata a „arhitectura”  in sensul magnific al unor realizari pregatite sa duduie peste secole, dar care se leaga de maturat, curatat si vopsit lucruri in zone defavorizate, in regim de colaborare si voluntariat.
 
Arhitecti si artisti curajosi – in loc sa se lamenteze ca nu mai sunt implicati in proiecte eroice sau sa se antreneze digital in utopii simulate, asteptand vremuri mai prospere – adopta o atitudine pozitiva, benefica in sens social si relevanta la nivel practic, nu inainte de a sta putin pe ganduri inainte sa dea cu matura sau cu pensula si sa vorbeasca deschis despre cum sa faci o cultura urbana si te modernizezi cu masura: cum sa o dezbati, cum sa o construiesti si cum sa o perpetuezi.
Pentru ca asta e marea cautare in spatiul public: constructia unei culturi urbane durabile inaintea inteventiilor care sa o celebreze. Ea are de-a face  cu maturatul si vopsitul prin ograda / parcuri, cu  „proiecte mici pentru orase mari”, cu „acupunctura urbana”  in locul operatiilor edilitare sub anestezie totala… Atotputernicele gardulete protective, vopsirile tricolore, rondurile intangibile cu panselutele, fantanile muzicale ispititoare, ecranele electronice sponsorizate si bancutele sau chioscurile retro reprezinta o lista prea scurta care ne defineste de fapt cultura urbana nematurizata, infantila.
 
Sa ne uitam in ograzile vecinilor nostri si mai chiar departe si sa ne reamintim cateva exemple care ilustreaza  un alt fel de arhitectura, alcatuita din simple gesturi practice (curatare, vopsire, interventie minimala) si dintr-o gandire critica asupra culturii urbane contemporane: Estnoesunsolar din Spania (Zeppelin #90), Trafik Kör din Ungaria (Zeppelin #101), grupul Transformatori din Bulgaria si Ivan Kucina din Serbia (Urban Report #3). Chiar in acest numar avem trei exemple proaspete la rubrica Urban Report: o vopsire („piata verde” de sub Noul Pod din Bratislava), un model de facut curat si de gradinarit ecologic pe terenuri cu santiere abandonate din Slovenia si o forma de activism urban in cadrul proiectului Domografia din Slovacia. Sa ne reamintim ca expozitia „Activari urbane”, prin eroii ei voluntari, a demonstrat ca se poate construi o cultura urbana alternativa si la noi. Si ma bucur in final pentru colegii mei de la Zeppelin, Point 4 si Archis Interventions care se numara printre finalistii Premiilor Europene pentru Spatii Publice cu proiectul Magic Blocks, care leaga reflectiile si propunerile la scara orasului de interventii minuscule. 
Sari la conținut