East by East / spectacole produse de companii independente din Europa de Est, la Fabrica de Pensule

Susținând gândirea critică, producția unui discurs conectat la tendințele artistice regionale, internaționale și dezvoltarea profesională a artiștilor, programul de spectacole al Fabricii de Pensule din această toamnă include o diversitate cât mai mare de tipuri de producții, abordări artistice ale tematicilor propuse, cu o puternică componentă socială, politică și critică.

 

Publicul clujean are ocazia de a viziona spectacole reprezentative produse de companii independente din Europa de Est și de a cunoaște artiști tineri care vin din medii diferite, dar și artiști consacrați care sunt relevanți pentru scena contemporană de artele spectacolului. Programul de spectacole va include o diversitate cât mai mare de tipuri de producții, abordări artistice ale tematicilor propuse, cu o puternică componentă socială, politică și critică..

Unul dintre spectacolele importante prezentate anul acesta la Fabrica de Pensule, parte din proiectul „East by East – o perspectivă performativă„, este Recviem pentru Europa – un spectacol cu un titlu ce anunță un verdict sumbru dar care își dorește înainte de toate să ne provoace să vedem mai multe nuanțe în momente în care ți se cere să fii de o parte sau de alta. Pornind de la realitatea curentă din Republica Moldova, echipa Teatrului Spălătorie din Chișinău crează un spectacol în care omul de rând, muncitorul încă rămas în țară, devine personaj principal.  Dincolo de mândria de a coase pentru Armani sau Dior, de a face cabluri pentru BMW sau Mercedes, cum stau lucrurile din perspectiva oamenilor care muncesc în aceste companii? Care e istoria lor?

În acest proces numit tranziție în care se află Moldova în ultimii mai mult de 20 de ani, nu este singură. Este încurajată, ghidată, chiar presată de instituții și structuri internaționale cum ar fi FMI, Banca Mondială sau Uniunea Europeană. Moldova are o singură posibilitate, să aleagă între Rusia și Europa. Este opinia care a monopolizat spațiul public. Și care identifică orice discurs critic asupra Europei ca fiind o poziție pro-Rusia și viceversa. Privind dincolo de această opinie, Recviem pentru Europa reflectă critic modul în care și-au promovat discursul, politicile, dar mai ales interesele în Moldova instituțiile europene și modul în care acestea au afectat cetățenii Moldovei.

The victory day / Den’ Pobedy / Ziua biruinței este un performance care (re)pune în discuție ideea de revoluție și caracterul performativ al acesteia, ca un eveniment coregrafiat. Dar nu merge în direcția de a reprezenta o acțiune revoluționară specifică, ci de a „se juca” cu semiotica revoluțiilor din secolul anterior până astăzi, care par să fie foarte similare.

Piesa folosește figura revoluției ca o mașinărie deja automată; o pune în acțiune redescoperind binele-cunoscute trucuri și mijloace ale mașinăriei teatrale. Lucrând cu semne și simboluri revoluționare, și punându-le într-un spațiu și timp împărțite pe scenă, spectacolul se ocupă în principal de problemele entuziasmului și a dezamăgirii revoluționare, cu scopul de a afecta astfel și audiența. Își manipulează percepțiile despre ce se întâmplă pe scenă și îl provoacă pe spectator să fie „pro” sau „contra” spectacolului. Însușindu-și semne, simboluri și accesorii revoluționare ca material, piesa le investighează performativitatea. Lucrând cu ea în mod explicit, proiectul adresează mai adânc posibilitatea eficienței revoluțiilor în ziua de azi, atunci când teatralitatea lor pare să fie mai semnificativă și atrăgătoare.

Un alt spectacol prezentat în cadrul proiectului „East by East – o perspectivă performativă„ este În numele Tatălui, o poveste despre oameni și viețile lor personale, despre cum un mediu religios interferează cu viața intimă, socială sau profesională – un subiect de acută actualitate în societatea românească de azi, caracterizată de o covârșitoare majoritate declarată religios-practicantă, dar și cu un segment ateu aparținând cu precădere generației tinere urbane.

A vorbi despre religie într-un moment în care a fi religios înseamnă a susține o agendă politică este un act de curaj. Chiar dacă ai libertatea să refuzi orice religie sau ești o persoană religioasă, la un moment dat cineva va decide și va vorbi în numele tău. „În numele Tatălui” este despre oameni și povești personale, despre cum un mediu religios interferează cu viața intimă, socială sau profesională. A împacheta confesiuni, opinii și amintiri ale unei vieți activ religioase, cu lucrurile bune și rele, într-un spectacol de teatru este o ocazie de a reinstala religia ca parte esențială a vieții private, și, de asemenea, o invitație la dezbatere. Spectacolul constă într-o serie de șase monologuri și alte scene bazate în totalitate pe interviuri cu diferiți oameni pe subiectul unei copilării religioase și efectele sale la maturitate.

 

Pentru mai multe detalii și programul complet al stagiunii de spectacole vizitați www.fabricadepensule.ro.

„East by East este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și realizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, Consiliului Județean Cluj și Uniunii Teatrale din România – Instituție de Utilitate Publică.

Miki Braniște – manager Colectiv A Cluj, este coordonatoarea proiectului East by East

1