Connected a fost în primul rând un proiect de cercetare și unul de colaborare internațională între Zeppelin (RO), Archis (NL), Nordic Urban Design Association NUDA (NO), Fargfabriken (SE) și Eurodite (RO). Evenimentele din cadrul proiectului le-au dat ocazia locuitorilor din București, Amsterdam, Stockholm și Bergen să experimenteze, la rândul lor, colaborarea și interacțiunea în timp real, indiferent de distanță.
Concretizat între 2013-2015 în 4 expoziții vernisate simultan, conferințe, un simpozion, o platformă online (www.citiesandpeople.eu), un booklet care cuprinde toate inițiativele cuprinse în proiect și o serie de articole, Connected a explorat ideea de orașe care, mai mult decât să fie mașinării avansate tehnic, sunt habitate pentru oameni, în care aceștia din urmă participă activ la creare și recreare urbană.
Proiectul a reușit să redea poveștile unei noi societăți inteligente şi creative din 4 oraşe diferite, suprapunând experiențe și definind trăsături comune. La Amsterdam, o comunitate și-a construit un cartier plutitor ce regenerează o bucată poluată și abandonată de oraș. „Stockholm on the move” a fost, în cadrul proiectului, un exemplu de planificare democratică care s-a dovedit a fi și profitabilă. Bergenul a oferit povești despre orașe comestibile sau parcuri pentru peste 60 de comunități diferite. În România, organizațiile incluse au inovat bricolând tehnologii de ultimă oră, au creat spațiu public, au educat viitori cetățeni urbani, au salvat patrimoniul, au construit artă, comunități și rețele internaționale.
Aducând împreună toate aceste inițiative, Connected a creat un spațiu comun de înțelegere a mecanismelor de funcționare și a mutațiilor prin care trec orașele și locuitorii lor. Vorbim de comunități inteligente, în care tehnologiile sunt folosite în mod creativ și în care inițiativele de jos în sus pot genera efecte la scară mare.
Ideea de interconectivitate și de colaborare și-a găsit reprezentarea materială în expoziția Connected, desfășurată simultan în toate cele 4 orașe. Două instalații – Robotic Pixels și Butterfly Effect – au interpretat poetic relația comunităților cu tehnologia și au mediat contactul și comunicarea între oameni aflați la mii de kilometri distanță. De fapt, distanța s-a topit, iar efectul acțiunii unui participant dintr-un anumit oraș, a putut fi vizibil instantaneu, concret și tangibil, în celelalte trei orașe.
Connected a reușit să ofere o imagine transnațională a direcțiilor comune spre care se îndreaptă orașele și comunitățile, creând un colaj omogen din inițiativele locale, pe care le-a pus în dialog, îndeplinindu-și astfel miza numelui: le-a conectat.
Echipa Zeppelin:
Curatori: Cosmina Goagea, Constantin Goagea și Ștefan Ghenciulescu
Curator-asistent: Cosmin Caciuc
Design grafic: Radu Manelici
Echipa de producție: Raluca Marțiș, Camelia Caciuc, Adrian Hariga, Gabriel Morariu, Mugur Grosu (Zeppelin), Andreea Vrabie (Ideaslab), Cristian Dorobănțescu
Producție expoziție: Q Group Proiect, and Green Advertising and Production
Colaboratori: Adelina Elena Albu, Diana Bejan, Sonia Lascu, Anastasia David, Diana Bădoiu, Horia Vîlceanu, Cornelia Turiac, Robert Jugănaru, Ștefan Păvăluță, Mihai Barbu, Ilie Vasile, Adrian Dobre
Echipa Archis:
Curatori: Arjen Oosterman and Lilet Breddels
Manager de proiect: Martynas Mankus
Asistent de proiect: Ion Alexandru Retegan
Video: Simone Eleveld (Tolhuistuin and Buiksloterham)
Echipa Nordic Urban Design Association (NUDA):
Manager de proiect: Håkon Iversen
Responsabili de proiect: Aslaug Tveit și Marion Højnes
Asistenți proiect preliminar: Elin Syrdahl, Ralf Furulund, Aga Skorupka, Domantas Stukas, Gunnar Ridderstrøm și Moa Sundberg
Design grafic: Steve Andre Skog
Moderator: Tom Morgan
Echipa Fargfabriken:
Manager de proiect: Joachim Granit
Coordonator: Karin Englund
Filme: Joachim Granit, Elias Lindén, Tina Johansson
Based on the project „Stockholm on the Move”
Echipa Eurodite:
Meta van Drunen, Joep de Roo, Livia Morega
Instalația The Butterfly Effect:
Ioana Calen, Paul Popescu, Matei Popescu (Modulab)
Instalația Robotic Pixels:
Ionuț Anton, Dana Tănase (IDZ)
Investiţii
Sponsori: Reynaers, Rockwool, Velux, Menatwork, BMW, ABB
Parteneri: Embassy of the Kingdom of the Netherlands, The Royal Norwegian Embassy, Business Sweden, MNAC, Modulab, IDZ, Ideas Lab, BCR
Parteneri media: Zeppelin, Radio France Internationale, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Observator Cultural, Arhitext, Designist, Igloo, The Institute, Tataia, Volume, Oris, Șapte Seri, Ring, Business Review, IQ Ads, Modernism, Moodboards, Cărturești
Proiect co-finanţat prin Programul Cultura 2007–2013 al Uniunii Europene
Proiect cultural și editorial realizat cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional
Proiect cultural realizat cu sprijinul Ordinului Arhitecţilor din România, din timbrul arhitecturii
Proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii
Susținut de: Bergen Sentrum, Bergen Community, The Curiosity Bureau