CARBFORM – Cum s-au jucat serios cu cărbune studenții de la Mincu

În România, între 25 și 30% din resursele energetice sunt constituite de combustibilii fosili. Iată că meseria de fochist pare a fi încă de viitor (chiar dacă fochistul secolului XXI va fi un robot fabricat în India). Ardem cărbune ca să producem curent electric pentru aparate proiectate în Silicon Valley și construite în China.

Andreea Cornilă
Andreea Cornilă

Cea mai curată sursă de energie la care avem azi acces ”pe săturate” rămâne cărbunele. Germanii își redeschid minele pe care le transformaseră în parcuri și muzee. Englezii au (re)descoperit motorul cu aburi și cărbunele negru, murdar, și ieftin. Materialul ”periculos” până mai ieri este acum lustruit cu un ”polish” eco și readus în actualitate. Fără cărbune, terminalele inteligente riscă să rămână în sertar sau să consume teren agricol într-un moment în care nu ne mai ajunge porumbul.

Andreea Ionescu
Andreea Ionescu

Proiectul a avut ca obiectiv cunoașterea și aprofundarea posibilităților cărbunelui din punct de vedere expresiv. Oportunitățile pe care le oferă cărbunele nu se limitează doar la procesul de ardere pentru a obține curent electric. Nu e nevoie să băgăm cărbunii în prize. Îi putem folosi pentru a crea artă contemporană, pentru a diversifica o cultură care până acum a fost acroamatică.

 

Andrei Diaconu
Andrei Diaconu

S-a propus studenților U.A.U.I.M. abordarea cărbunelui dintr-o nouă perspectivă, cea estetică. S-au făcut experimente, s-au aplicat diverse tehnici de modelare pe o bucată de aproximativ 30x30x30 cm de cărbune. Obiectul rezultat putea fi bidimensional sau tridimensional, o instalație sau o lucrare grafică, în funcție de demersul fiecărui participant.

Andra Raisa Parpală,   Mihaela Butoi
Andra Raisa Parpală, Mihaela Butoi

SCOPUL

  • realizarea unor obiecte artistice sau de design
  • înțelegerea materialității cărbunelui
  • înțelegerea variilor modalități de lucru cu acest material
  • explorarea formelor ce pot rezulta dintr-o materie brută – formă imperfectă – adaptarea soluției in funcție de ceea ce ‘se dă’
  • înțelegerea procesului de transformare a unei idei într-o acțiune (tăietură, incizie)
  • studiul proporțiilor în funcție de dimensiunea/ forma materialului
  • înțelegerea statutului extra-ordinar al obiectului: când devine un obiect artistic/design ? ce aduce în plus intervenția asupra lui ?
  • dezvoltarea unui instinct, bazat pe un factor de decizie
  • înțelegerea consecințelor (în firul idei/proiectului) unei singure intervenții asupra obiectului (neplanificate/planificate)
  • dezvoltarea obiceiului de a lucra cu materia, implicit de a studia posibilitățile ce reies din acest proces (analogie la lucrul cu macheta, valabil în orice proiect de arhitectură)

 

CARBFORM - vernisaj

Credite:

Workshop de sculptură în cărbune, dedicat studenților U.A.U.I.M.

Organizatori:  Dorina Tărbujaru – coordonator,    Mihaela Butoi,   Cristia Chira,   Ionel Iștoc,   Bianca Mușatescu,   Marilena Negulescu,   Mihaela Șchiopu,   Ioana Trușcă,   Justin Baroncea

Documentare foto:  Diana Oroș, Smaranda Petrescu, Mihaela Butoi, Ioana Trușcă

Expoziție: U.A.U.I.M., parter, sala expo – buzunar

Finisaj: 18.05.2016, ora 18:30 

Studenți: Gozu Adina Maria, Cristea Alina Andreea, Diaconu Andrei, Danilescu Iulia – Claudia, Raduță Rafaela – Maria, Dănăilă Adrian, Mărășoiu Doriana Gabriela, Macoveiu Alexandra, Bădiță Ana Maria Gabriela, Vasilache, Voinea Diana, Hâncu Denisa, Paliuc Ioana, Pămînt Andreea – Elena, Ionescu Andreea, Parpală Andra Raisa  Mihaela Butoi, Postovanu Iulia, Stoian Ana Raluca, Pop Oana Florentina, Cornilă Andreea, Macoveiu Alexandra, Bălăban Alcora, Joița Catinca, Bîndar Cristian, Coțac Elvira, Ene Cosmin

 

 

1