Artist Talk: Jean-Lorin Sterian -The Parasite Socks Project at 56th Venice Biennale

Sâmbătă, 16 aprilie, de la ora 19, la Centrul Artelor Vizuale Multimedia (CAV – Strada Biserica Enei nr. 16, București) – o discuție cu Jean Lorin Sterian și Daria Ghiu despre două proiecte recente, reflecții pe marginea Bienalei de Artă de la Veneția.

În cadrul celei de-a 56-a ediții a bienalei de artă, Jean-Lorin Sterian a plantat strategic șosete în toate pavilioanele țărilor participante: “The Parasite Socks Project

La sfârșitul anului trecut Daria Ghiu a publicat la Editura IDEA, în colecția „Expoziții”, o sinteză de amploare dedicată participărilor României la Bienala de la Veneția: „În acest Pavilion se vede artă. România la Bienala de Artă de la Veneția (1907 – 2015).” Volumul Dariei Ghiu este o micro-istorie a artei românești, contextualizată internațional prin prisma bienalei. Sunt analizate din multiple perspective istoriile complicate ale expozițiilor românești.

Șosetele au rareori ocazia să vadă lumina soarelui. Își duc existența în demisolul corpului, strivite între cele două tălpi, a piciorului și a încălțamintei. Tesătura lor, în care se regăsesc procente tot mai mici de bumbac, mediază între organic și anorganic, între interior și exterior, între privat și social. Cînd nu sînt purtate, stau ascunse în cutii sau sertare, alături de tovarășii lor de întuneric, lenjeria de corp. Șosetele de casă sînt găurite, răpănoase, dragi. Fac parte din ființa noastră domestică, deși invazia mărfurilor ieftine ne permite să le aruncăm dupa cîteva purtări. O vizită neașteptată ne permite să arătăm cine sîntem cu adevărat. Șosetele de ieșit sînt exbiționiste, deci neinteresante. Ca șosetele să fie văzute e nevoie să dăm jos ceva, să răzuim un prim strat din masca socială. Oamenii descălțați sînt mai vulnerabili. Șosetele rupte mă emoționează. Prin găurile lor putem ajunge mai ușor la ceilalți. Spre deosebire de alte piese de îmbrăcăminte, nimeni nu-și aduce aminte de o anumită pereche de șosete pe care a purtat-o într-o anumită perioadă. Nu exista șosete care să ne fi marcat viața. La sfîrșitul unei zile grele, o șoseta este cel putin la fel de obosită ca noi. În textura ei s-a impregnat toata sleiala corpului. Pentru soarta lor ingrata, au nevoie de o reparatie, un act simbolic, un echivalent al Mormîntului Soldatului Necunoscut“ – Jean-Lorin Sterian

artsocking.wordpress.com

PS: Vizitatorii sunt rugați să aducă șosete și să le lase în spațiu. Folosite sau nu :)

 

parasite socks project - jean lorin sterian

Jean-Lorin Sterian este scriitor, artist, performer, manager cultural. A facut studii de antropologie, iar în 2015 a terminat cursurile de master de la CESI, secțiunea Societate. Multimedia. Spectacol. În 2008 a creat lorgean theatre, primul spatiu performativ și teatru de apartament din România, despre care a publicat un volum în 2012. Ca performer a debutat în Inerția pentru Toți, 2010. În 2012 a realizat primul spectacol solo, Zuzgwang, prezentat în festivalul eXplore. Alte spectacole: MC’96 (2013), Striptease (cu Alice Pons, 2013). Din 2014 a inițiat festivalul HomeFest (sau Reabilitarea culturală a blocurilor). În bienala de Artă de la Veneția a performat pentru proiectele An Immaterial Retrospective of the Venice Biennale (2013) și The Sinthome Score (Dora Garcia, 2015).

Daria Ghiu (n. 1983) a obținut în 2014 titlul de Doctor al Universității Naționale de Arte din București, cu o cercetare despre istoria Pavilionului României la Bienala de Artă de la Veneția. Între 2010 și 2013 a fost bursieră a Institutului SIK-ISEA din Zürich, parte dintr-un proiect european de istorie comparată a unor pavilioane naționale la Bienala de la Veneția. Este critic de artă. Din 2006 publică articole și interviuri în reviste de cultură și artă. Este colaborator permanent al Artforum.com (Critics’ Picks). Lucrează la Radio România Cultural, unde realizează în prezent emisiunile Cum să știi că ești artist? (împreună cu Maria Balabaș) și Aceasta (nu) este artă. În 2010 a editat volumul 20/22. Douăzeci de ani de texte de Dan Perjovschi. A curatoriat câteva expoziții, printre care În acest Pavilion se vede artă. România la Veneția. 89 de ani de Bienală la tranzit .ro/București (2013) și Sights and Sounds: Global Film and Video – Romania, la The Jewish Museum, New York (2014). În prezent realizează o cercetare postdoctorală despre fenomenul reprezentării naționale, cu o analiză a Trienalei de arte decorative de la Milano.

Fb event

Citiți și:Veneția văzută prin găuri de șosete – de Jean-Lorin Sterian

Sari la conținut