ART on DISPLAY revine în vitrinele din București

13 – 26 noiembrie 2017 @ Bd-ul Calea Victoriei, Bd-ul Nicolae Titulescu, Piața Alba Iulia și Bd-ul Unirii

Proiectul ART on DISPLAY transformă de trei ani Bucureștiul într-o galerie de artă temporară, găzduind în vitrinele magazinelor și în alte spații cu acces stradal, expoziții și instalații site specific. ART on DISPLAY propune un dialog direct între cultura contemporană și locuitorii orașului prin intervenții site specific în spații – vitrină, asumând astfel generarea unui alt tip de prezență vizuală față de display-ul excesiv al imaginilor cu caracter comercial din spațiul public. Această abordare a spațiului urban își propune o reflecție asupra stadiului estetic actual al orașului „forțând” un dialog cu excesul de imagini comerciale care populează viața de zi cu zi a trecătorilor. Prin ritmarea traseului firesc în oraș cu lucrări și intervenții artistice se poate crea o tensiune între imaginile „seducției” construite de industria marketingului și cele generate de nevoia artiștilor de a-și revendica un spațiu vizibil și direct accesibil.

ART on Display #3 propune intervenții desfășurate în patru vitrine localizate în zone diferite din București: Bd-ul Calea Victoriei, Bd-ul Nicolae Titulescu, Piața Alba Iulia și Bd-ul Unirii.
Programul din acest an va fi coordonat de către curatorul invitat Ionuț Cioană și va prezenta o serie de intervenții site specific realizate de către artiștii: Dan acostioaei, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Vlad Nancă, Pavel Brăila și Veda Popovici.

Acest program aduce cultura contemporană în spațiul cotidian și în spațiul urban îmbunătățind astfel calitatea vieții orașului fără a-i invada spațiul, vindecând chiar dacă temporar zonele „bolnave”, recuperând în favoarea culturii spațiile neutilizate. Se produce astfel un dialog între clădirile neutilizate și stradă, arta devine accesibilă tuturor, iar publicul nu mai este cel care pășește într-o galerie de artă, ci se formează din fiecare trecător care se oprește să privească.

No News is Good News.
Text: Ionuț Cioană, curator

Conform acestui proverb din limba engleză, în lipsa unei informații contrare, am putea crede că totul e bine. Cu toate astea, trăim într-o vreme în care știrile dau buzna peste noi în spațiul intim, prin noile tehnologii de comunicare, iar lumea de astăzi se confruntă cu o serie de crize succesive, alimentând ciclul de știri, încât acest proverb pare să fie mai degrabă o stare dorită, decât una pe care să o trăim cu adevărat. Pe scurt, astăzi, în 2017, indiferent că e vorba de un cetățean sărac, de o persoană din clasa de mijloc, de cineva neimplicat politic, sau de un activist, ceea ce se întâmplă în jurul nostru, fie în plan social, politic, sau istoric, nu numai că pare să ne privească direct, dar ne și somează, aproape continuu, la o reacție sau la o poziționare clară.

Dincolo de liniștea pe care o descrie proverbul din titlu, suntem astăzi, la nivelul societății globale, într-o continuă stare de anxietate și de conflict. În această situație, refugierea pe planul local nu aduce nici o rezolvare. Naționalismul violent, xenofobia, rasismul și ura claselor superioare pentru populația săracă, dar și grave probleme economice și ecologice, se găsesc din abundență, din păcate, foarte aproape de noi. În orașele, în județele, în regiunile geografice mari în care locuim.

Mai mult, după criza economică din 2008, știrile proaste s-au ținut lanț, încât ele au erodat cu totul liniștea la care trimitea proverbul englezesc. Putem spune că acea ordine democratică cu care se mândreau statele euro-atlantice după al doilea război mondial, continuată pentru un timp și după căderea zidului Berlinului, e după 2008 într-o continuă degradare, lucru pe care îl vedem zilnic.
Această stare generală are un impact hotărâtor și asupra artei critice, pentru că, de multe ori, situații semnalate de artiști în trecutul nu prea îndepărtat revin nu ca dileme culturale, ci drept isterii publice în prezent. Proiectele de artă capătă astfel un aer profetic, de multe ori dezarmant.

În acest context, e important de subliniat că nu toate lucrările prezentate sunt de dată recentă. Și iată, conform dinamicii descrise mai sus, că nu e nevoie ca ele să fie noi pentru a fi uneori dureros de actuale. În sensul titlului, unele din ele ar fi old news. Dar, după cum se va vedea, ele nu sunt deloc de domeniul trecutului, în măsura în care vechi probleme structurale ale societății reapar azi și formulează prezentul.

Dincolo de intenția de a discuta despre starea generală a lumii în care trăim, intervențiile ART on DISPLAY urmăresc și să stabilească un raport cu un public nou, care de obicei nu vine la vernisaje, fiind gândite ca un grup de expoziții temporare de lucrări de artă contemporană montate în vitrinele din oraș.

Un proiect organizat de Asociația Ephemair
Partener finanțator principal: Primăria Capitalei, ARCUB
Sponsor: BRD Groupe Societe Generale
Partener: Romarta
Cu sprijinul: Regatta Real-Estate

artondisplay.ro / Fb event