Turneul SoNoRo Conac a ajuns la ediția nr. 13, intitulată „Când se așterne praful” – un titlu care face referire la bogatul folclor din spațiul central și est-european și la modul în care i-a inspirat pe mari compozitori precum Zoltán Kodály, Josef Suk, Franz Schubert, Béla Bartók și Antonín Dvořák.
Prima parte a turneului va avea loc în perioada 3-8 martie 2025, în orașele Iași, Cluj-Napoca, Bistrița, Alba Iulia și Timișoara, iar accesul la concerte e liber.
Creat din dorința de a atrage atenția asupra arhitecturii de patrimoniu din România, prin intermediul muzicii de cameră, turneul SoNoRo Conac a ajuns de-a lungul anilor în peste 130 de clădiri cu un istoric impresionant. Mai multe dintre acestea au revenit ulterior în atenția autorităților, au fost restaurate și acum se bucură de o binemeritată prezență în circuitul turistic și de aprecierea comunităților.
Concertele primei părți a turneului vor avea loc la Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” din Iaşi (luni, 3 martie, ora 19:00), CASA NUMAÀ din Cluj-Napoca (miercuri, 5 martie, ora 19:00), Sinagoga din Bistrița (joi, 6 martie, ora 19:00), Palatul Principilor Transilvaniei (vineri, 7 martie, ora 19:00) și Muzeul Național de Artă Timișoara (sâmbătă, 8 martie, ora 18:00), fiind susținute de violistul Răzvan Popovici și de pianistul Cristian Budu.
„Începe ediția nr. 13 și, ca de fiecare dată, cu emoții renăscute, suntem entuziasmați de locurile extraordinare în care vom ajunge, de spațiile la al căror istoric vom reflecta cu ajutorul muzicii și de contextele în care vom scrie un nou capitol al turneului SoNoRo Conac.
Vă invităm să participați la prima parte a turneului și să facem împreună călătoria intitulată „Când se așterne praful” – un titlu inspirat de zonele centrale și est-europene, în care compozitorii pe care i-am selectat au găsit sevă pentru lucrările lor. Ne putem imagina perfect aceste zone rurale, mai ales atunci când se stinge zgomotul zilei și noaptea se așterne, pare că totul este încremenit, dar atunci se naște liniștea, folclorul se decantează și compozitorii îl preiau și îl integrează în piese clasice de o frumusețe pură.
„Când se așterne praful” este – din perspectiva SoNoRo – un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață, în toată plenitudinea ei, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.
Suntem în continuare profund recunoscători pentru tot sprijinul pe care ni-l acordă sponsorii și partenerii noștri, sunt instituții care au înțeles că punerea în valoare a acestor bijuterii arhitecturale prin intermediul muzicii de cameră face parte din frumusețea vieții și constituie un capital cultural de care publicul nostru este încântat” – a declarat Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac.
DESPRE SPAȚII
Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” din Iaşi, cea mai veche bibliotecă universitară din Moldova, este un loc care se bucură de continuitate începând cu anul 1835, ca Bibliotecă a Academiei Mihăilene, și care însumează fonduri din fostele biblioteci ale Academiilor domneşti.
Biblioteca a funcționat în mai multe clădiri, iar după al Doilea Război Mondial s-a mutat în clădirea Bibliotecii Fundaţiunii „Regele Ferdinand I”, construită între anii 1930-1934 de inginerul Emil Prager, după planurile arhitectului Constantin Jotzu, ale cărei fonduri le înglobează.
Clădirea în care se află CASA NUMAÀ din Cluj-Napoca a fost construită de oamenii de afaceri, începând cu 1884, fiind concepută ca loc de întrunire pentru conducătorii industriilor și a elitei orașului.
Aici a funcționat Asociaţia Comercianților, Industriașilor și Meseriașilor Cluj, Cinematograful „Forum” și Casa Municipală de Cultură Cluj. Conduși de istorie, creatorii NUMAÀ au readus la viață această clădire după 20 de ani de restaurare și au înnobilat-o cu artă contemporană, în parteneriat cu Muzeul de Artă Cluj-Napoca.
Sinagoga din Bistrița a fost edificată în anul 1856, se află pe Lista monumentelor istorice din județul Bistrita-Năsăud (din 2015) și a devenit unul dintre cele mai importante repere culturale ale oraşului Bistrița.
Fundația Culturală „Societatea de Concerte” Bistrița a obținut Sinagoga din Bistrița în anul 2005, prin contract de comodat, de la Federația Comunităților Evreiești din România, pe care a renovat-o în interior și exterior. Aceasta se găsea într-o stare de degradare avansată, edificiul nefiind folosit de aproape 50 de ani.
Palatul Principilor Transivaniei, din Alba Iulia, a fost ridicat în secolul XV, extins și modificat între secolele XVI-XVII, fiind considerat cea mai importantă clădire administrativă din Transilvania.
Sub tencuielile groase, pereții ascund părți din zidul castrului roman de la Apulum și din cel al cetății medievale, urme de construcții romane, medievale și premoderne. A fost pe rând: capitlu, reședință princiară, iar pentru ultimele trei secole, cazarmă militară (austriacă și românească). Din anul 2024, în urma finalizării restaurării Corpului E al Palatului, a fost deschis Muzeul Palatului Principilor Transilvaniei.
Muzeul Național de Artă din Timișoara este găzduit de Palatul Baroc. În cei aproape 300 de ani de existenţă, Palatul Baroc şi-a schimbat de mai multe ori denumirea în funcţie de politicile dominante şi de reorganizarea administrativă a oraşului, iar construcţia s-a realizat în etape.
Pe latura sudică a Pieţei (astăzi, Piața Unirii) se afla un teren pe care în anii 1733-1735 existau clădirea Oficiului Minier şi Casieria Militară. Din cele două imobile, unite prin supraetajare, s-a pornit construcţia Palatului Baroc. După cel de-al Doilea Război Mondial, aici a funcţionat Facultatea de Agronomie din cadrul Politehnicii din Timişoara, iar în prezent Palatul Baroc este pus în valoare prin prezența Muzeului Național de Artă Timişoara, o instituţie de referinţă a vieţii culturale contemporane.
DESPRE ARTIȘTI
Răzvan Popovici s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. Ca solist, a cântat alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio, Filarmonica „George Enescu”, Filarmonica Transilvania, Chaarts Chamber Artist din Zürich sau Kamerata Kronstadt. Este invitat regulat la festivaluri precum Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Schwetzinger Festspiele, Spoleto Festival, Ferrarra Musica, Boswil Musiksommer sau Kobe Music Festival.
Printre sălile în care a interpretat se numără Carnegie Hall din New York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Musikverein din Viena, Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles și concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro. Răzvan este iniţiatorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania (21 de ediții) şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo (19 ediții). Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.
*
„Un pianist uimitor de original, cu o perspectivă muzicală și o maturitate care ar putea inspira invidie colegilor de două ori mai în vârstă decât el.” (Gramophone)
Pianistul Cristian Budu, un tânăr brazilian cu părinți români, apare ca o nouă referință pentru arta sa unică și realizările remarcabile. A câștigat Marele Premiu, Premiul Publicului și Premiul „Children’s Corner” la Concursul Internațional de Pian „Clara Haskil”, la cea de-a 50-a aniversare, în 2013. Cu primul CD solo, lansat în Europa, în anul 2016, Cristian a obținut premii importante: „Editor’s Choice”, acordat de Gramophone, și „5 Diapasons”, oferit de Diapason, o apreciere conferită rareori simultan. Cristian și-a început studiile muzicale cu Elsa Klebanowski și a absolvit Universitatea din Sao Paulo, avându-l ca profesor de pian pe Eduardo Monteiro. A obținut masteratul în interpretare la pian la Conservatorul New England din Boston. În Brazilia, Cristian Budu este fondatorul Pianosofia, un proiect care duce muzica clasică în casele oamenilor, cu intenția de a ajunge la un public nou. În prezent locuiește în Berlin.
*
Accesul la concerte este liber, în baza unei rezervări pe conac.sonoro.org/concerte.
Turneul SoNoRo Conac va continua cu alte două părți până la finalul lunii iunie 2025.
Despre SoNoRo Conac
Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri spectaculoase și elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele douăsprezece ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 120 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a atras atenția și publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice din țara noastră.
*
Prezentat de Banca Transilvania și VISA
Sponsori: illy și Avincis
Partener exclusiv de mobilitate: KIA
Parteneri: Cărturești, Fundația Calea Victoriei, Klarmedia, Vitrina Advertising
Gazde: Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” din Iași, CASA NUMAÀ, Centrul Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud, Societatea de Concerte Bistrița, Palatul Principilor Transilvaniei, Muzeul Național de Artă Timișoara și Consiliul Județean Timiș