Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Un nou sezon expozițional la MNAC – vara 2024

Muzeul Național de Artă Contemporană al României deschide sezonul de vară joi, 13 iunie 2024, și invită publicul să-i descopere noile expoziții, începând cu ora 19:00.

MNAC celebrează anul acesta 20 de ani de prezență în Palatul Parlamentului, un prilej numai bun pentru redescoperirea istoriei instituției printr-o serie de expoziţii şi evenimente dedicate acestei borne, iar evenimentul central cu care sezonul de vară debutează va fi expoziția Răsucirea. Triumful provinciei, amurgul imperiilor (curatori Călin Dan & Celia Ghyka).

 

Răsucirea – Triumful provinciei, amurgul imperiilor*„Răsucirea – Triumful provinciei, amurgul imperiilor”, în imagine: Fibulă, Gogoșu – Balta Verde, jud. Mehedinți, sec. VII î.Hr., bronz; Colecția MNIR – Muzeul Național de Istorie a României. Foto / Prin amabilitatea: MNIR

 

Găzduită la parterul Muzeului, expoziția-eveniment Răsucirea – Triumful provinciei, amurgul imperiilor reprezintă a doua etapă a unui proiect curatorial și de cercetare pe termen lung, ce a debutat în cadrul programului „Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023” prin expoziția RĂSUCIREA. 5 niveluri pentru edificarea Banatului Etern (curatori: Călin Dan & Celia Ghyka), realizată împreună cu Fundația Calina și prezentată de Kunsthalle Bega. De la o privire inter-disciplinară asupra Banatului istoric, văzut ca teritoriu de întâlnire a diverse dinamici geo-politice și culturale ce au sedimentat tradițiile unei lumi generice, conceptul de RĂSUCIRE, un liant esențial pentru comunicarea morfologică și simbolică dintre cultura materială și cea spirituală, este folosit acum pentru a realiza o amplă celebrare a cinci milenii de civilizație pe teritoriul carpato-danubiano-pontic, ilustrat printr-un ansamblu neconvențional de arheologie, arte decorative, îmbrăcăminte, produse etnografice și produse industriale de masă care stabilesc dialoguri semnificative cu lucrări de artă contemporană din colecția Muzeului Național de Artă Contemporană și din colecții private. Scenografia propusă caută să dea acestui argument intelectual vizibilitate și concretețe în spațiul fizic al expoziției: privită ca metaforă a existenței, RĂSUCIREA poate fi urmărită pe multiple paliere și în infinite variațiuni.

Prezentările Colecției MNAC continuă cu PULS 21, o selecție din Achizițiile recente ale Muzeului (etajul 1), respectiv Leviathan. În măruntaiele colecţiei (etajul 2, concept Călin Dan, curator Irina Radu), un original proiect multi-disciplinar de vizitare a depozitelor MNAC. Acestea fac legătura între istoria formării muzeului şi patrimoniul său complex, reflectând în acelaşi timp producţia vizuală românească din ultimele decenii şi strategiile recente de construcţie instituţională: dacă Leviathan își propune să lumineze retrospectiv diversele mecanisme care au guvernat naşterea colecţiei permanente în primele sale faze, Puls 21 vine ca o gură de aer propaspăt printr-o selecţie a celor mai recente lucrări de artă intrate în Colecţia muzeului în sesiunile de achiziţii publice din 2020 şi 2022, dezvăluind o atitudine prospectivă în reflecţia curatorială a muzeului.

 

Leviathan. În măruntaiele colecţiei*Leviathan. În măruntaiele colecţiei, credit imagine: Serioja Bocsok, MNAC

 

PULS 21*PULS 21. Achiziţiile MNAC 2020×2022, credit imagine: Serioja Bocsok, MNAC

 

La etajul 4, Adina Mocanu prezintă Fiind Nina, expunerea multimedială a unui proiect de cercetare pe termen lung (curator Sandra Demetrescu), care pornește de la instalația video achiziționată de MNAC în Sesiunea 2020. Being Nina [Fiind Nina] ia, la MNAC, forma unei expoziții multi-stratificate care reflectă cercetarea pe termen lung a Adinei Mocanu asupra universurilor alternative, a lumii de dincolo sau despre Celălalt ca instrument artistic, și care se desfășoară sub forma unei instalații site-specific, pornind de la lucrarea video multicanal omonimă din colecția MNAC. Structurată în jurul unui personaj performativ fictiv – care suprapune identitățile unei gospodine rusești cu puteri supranaturale (Nina Kulagina), faimoasă în timpul Războiului Rece, și a unei versiuni contemporane a acesteia care încă trăiește în satul natal al Adinei din România – această lucrare de realism magic este un proces bidirecțional de explorare a lumii exterioare și a identității (artistice) personale.

 

Adina Mocanu – Fiind Nina MNAC*Adina Mocanu – Fiind Nina – Credit imagine: Adina Mocanu, Being Nina [Fiind Nina], 2019–, video, instalație, performance [captură video din Capitolul 11, “The People’s, House, The Meteor and The Corn”, 2021]. Prin amabilitatea artistei

 

Tot la etajul patru, în spațiul Auditorum, vor fi expuse lucrările finaliștilor celei de-a treia ediții a Premiilor Crama Oprișor pentru Desen Contemporan – Ediția Națională, ediție co-organizată anul acesta cu MNAC și găzduită în unul dintre spațiile expoziționale ale muzeului. Premiile Crama Oprișor Pentru Desen Contemporan reprezintă o inițiativă de sprijinire a tinerilor artiști, studenți și absolvenți ai instituțiilor de învățământ superior artistic din România, prin acordarea a trei premii: Marele Premiu Crama Oprișor pentru Desen Contemporan, Premiul Special al Publicului și Premiul Special Muzeul Național de Artă Contemporană. Festivitatea de premiere va avea loc în cadrul vernisajului, începând cu ora 18:30.

În fața Muzeului veți descoperi expoziția Urbanologie a artiștilor timișoreni Bogdan Rața și Dan Vișovan, o intervenție cu patru sculpturi de dimensiuni monumentale, parte dintr-o serie mai amplă inițiată în 2023. Cuvântul „urbanologie” nu există cu adevărat și tocmai din această cauză poate însemna o mulțime de lucruri. În cazul nostru particular, „un act spontan de recuperare arheologică a unui anumit strat al orașului în dezvoltare”. Dan Vișovan este urbanolog datorită unor fapte simple ale vieții dar, în primul rând, este sculptor și producător specializat în lemn. Profitând de oportunitatea oferită de orașul Timișoara când administrația locală a decis să taie un număr de stejari centenari prea bolnavi pentru a fi salvați, trunchiurile acestor veterani ai orașului au fost recuperate de Bogdan Rața și Dan Vișovan și redate unui joc artistic al formelor.

 

Bogdan Rața și Dan Vișovan – Urbanologie*Bogdan Raţa, Dan Vişovan – Urbanologie, credit imagine: Serioja Bocsok, MNAC

 

La vernisaj, intrarea este liberă.

Sponsori: AQUA Carpatica, BRD Groupe Société Générale, Greentek Lighting, DARA Lighting, Crama Oprișor, LG Electronics România, Grup Transilvae, Molotow, ProfiArt, UniCredit Bank, Vitamin Aqua & Pop Cola

Parteneri: ACS-Sportul București, ASLS, BlackCab, Cărturești, Citim Împreună România, Editura Arthur, Editura Cartea Copiilor, Editura Frontiera, Editura Litera, Editura Sigma, Editura Univers, Grupul Editorial Corint, Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație, Librăria La Două Bufnițe, Librăria Mihai Eminescu, Seneca Anticafe

mnac.ro

 

Sari la conținut