Marți, 23.01.2024, 19:00 – /Sac @ Berthelot 5
În 2022 a avut loc la /SAC @ Malmaison expoziția „Anul trecut la Malmaison”. Titlul trimite la momentul când, cu un an înainte, Malmaison devenea gazda unei noi comunități artistice, Atelierele Malmaison. La finele anului 2023 a fost tipărit un catalog despre acea expoziție interconectată cu ce s-a întâmplat în 2021 (și înainte). Filmul „L’Année dernière à Marienbad” (Alain Resnais, 1961), cu cadrele sale lungi-continue și structura sa narativă ambiguă/labirintică, în care timpul și spațiul sunt cumva fluide, cu multiplele sale intersecții de narațiuni, a inspirat explorarea/abordarea curatorială din expoziția “L’Année dernière à Malmaison”. Continuând demersul curatorial, apariția editorială este un asamblaj de carte și catalog, cu texte despre timp și temporalități intersectate cu imagini de ansamblu din spațiul expoziției și detalii din lucrările expuse. Rătăciri într-un labirint fluid de timpi și spații subiective generate de discursul intrinsec al fiecărei opere expuse și de dialogul dintre aceste obiecte în-și-cu spațiile, sălile, holurile și istoriile de la Malmaison.
Text: Alex Radu
„Am început să vorbesc despre expoziție cu un an înainte, în 2021, mai întâi la Basel, cu Thomas Zitzwitz, co-curator al acestei expoziții, apoi cu Justin Baroncea și Maria Ghement, în timp ce pregăteam la /SAC @ Malmaison, cu Simona Diaconescu, „Izolare într-o serie de stări liminale” – o instalație performativă în sit real, ancorată în istoriile/memoriile acestui loc și în conexiunea dintre experiența izolării (corpului) în temporalitățile din istoria clădirii Malmaison, unde a funcționat un centru de detenție temporară, și experiența “embodied”, atât de puternică, a izolării pe care am trăit-o cu toții, cu un an înainte, în 2020, în lockdown. Același an 2020 când un grup de artiste și artiști descopereau spațiile de închiriat de la Malmaison și începeau să se organizeze pentru a co-fonda comunitatea artistică context Atelierele Malmaison. Echipa de la „Izolare (…)” a făcut atunci și o extinsă cercetare istorică, arhitecturală și antropologică a Malmaisonului, pe care am și publicat-o în cartea omonimă, coeditată tot de /SAC și Editura Vellant, care a devenit apoi un reper pentru multe alte proiecte, prezentări, studii, demersuri și creații artistice, inclusiv filme. Mi-am dorit să continuăm explorarea artistică a temporalităților istorice ale clădirii, de această dată printr-o expoziție internațională, cu o abordare curatorială colaborativă și asumat subiectivă.
Așa a apărut în 2022 expoziția LADAM – „L’Année dernière à Malmaison” (21 mai – 27 iulie la /SAC @ Malmaison) cu Olivia Berckemeyer, Louisa Clement, Dumitru Gorzo, Gregor Hildebrandt, Adelina Ivan, Alicja Kwade, Haleh Redjaian, Henning Strassburger, Mircea Suciu, Philip Topovolac, Ambra Viviani, Thomas Zitzwitz (artiști), Alex Radu si Thomas Zitzwitz (curatori), Maria Ghement și Justin Baroncea (design de expoziție), Atelier SET (set design productions), Victor Bartis (graphic design), rochii de la Les vacances d’Irina brodate de Atelier Tron, cu aportul consistent de îngrijire/ management/ asistență de la Simona Abagiu, dar și de la Teodora Grindei, respectiv de la Vanda Ionescu și Ligia Tutunaru (from my all-time dream team).”
*
Acum, Victor Bartis repovestește expoziția într-o publicație cu texte de Alex Radu, Justin Baroncea, Maria Ghement, Björn Vedder, traduceri de Cristina Ginara, cu vederi din expoziție de Andrei Mărgulescu și Dan Vezentan, și cu propria sa viziune de design grafic de carte (obiect) de artă.
*Fb event
Contextul actual, generat de expirarea contractului de închiriere a spațiului, pune în pericol continuarea desfășurării activității comunității artistice strânse în jurul Atelierelor Malmaison, anume a 46 de artiste și artiști și 11 spații de proiecte și galerii.
Din scrisoarea deschisă: „Comunitatea Atelierelor s-a constituit în 2020 în jurul nevoii de spațiu de lucru dedicat pentru artiste și artiști și este în acest moment cea mai mare grupare de acest gen din București și din țară. Ca arta să aibă un loc sigur în societate, creația artistică necesită susținere pe termen lung prin existența spațiilor de expunere și de lucru accesibile ca preț și ca amplasare.
Atelierele sunt un reper pentru specialiști (operatori culturali locali și internaționali) și de asemenea sunt deschise recurent publicului larg prin expoziții de artă contemporană, artist-talks, conferințe, prezentări, evenimente bianuale de ateliere deschise / Open Studios, tururi ghidate (cca 300 de evenimente în trei ani), programe de educație non-formală prin artă pentru elevi de gimnaziu și liceu (cca 50 de ateliere oferite în doi ani). Activitatea Atelierelor a devenit semnificativă pentru viața culturală a orașului, găzduind sute de evenimente pe parcursul acestor ani.
Comunitatea a investit resurse considerabile de timp și financiare, însă condițiile renegocierii conturează un climat în care eforturile noastre sunt angajate într-o competiție comercială pentru a păstra spațiul, în loc să fie direcționate către misiunea activității noastre culturale – aceea de a produce un context favorabil pentru creație, de a agrega comunități în jurul artei, de educare a publicului larg.
În contextul acestui efort depus constant de comunitatea noastră în cei trei ani de existență, prin activitate susținută, deschidere regulată către public și propuneri educaționale, ne adresăm așadar dumneavoastră, doamnă Ministru al Culturii, domnule Ministru al Economiei și domnule Primar General al Capitalei, pentru a recunoaște locul Atelierelor Malmaison în harta culturală a Bucureștiului și a României, identificând soluții concrete de asigurare a continuității în locația actuală, sau, complementar, de găsire de alternative de relocare în aceleași condiții de stabilitate menționate mai sus.”
Conținutul integral al scrisorii deschise, unde puteți semna petiția.
Articol conex:
Scrisoare Deschisă – de Ziua Culturii, din partea comunității Atelierelor Malmaison