“Solarium. The forever garden” a Andreei Medar s-a deschis recent la galeria contemporană META Spațiu din Timișoara ((Bd. Mihai Viteazu nr. 1) și va putea fi vizitată până în 22 septembrie. Proiectul este unul complex, urmare a cercetării doctorale derulate pe parcursul celor trei ani de școală doctorală din cadrul Facultății de Arte și Design din Timișoara, dezvoltând mai multe dintre direcțiile și temele definitorii pentru artistă: grădina, casa, satul, obiectul redescoperit și reinvestit cu valoare de document, obiectul care aparține tradiției care se pierde în dialog cu materialul care aparține tradiției recente – plasticul, una dintre prezențele inevitabile ale realității rurale: folii de solar, protecția verandelor, a fețelor de masă tradiționale sau recipiente de orice fel.
Această transformare a tradiției este cu atât mai vizibilă într-o zonă rurală în care presiunea reconfortantă a obiceiului este încă prezentă, în forme mereu noi dar la fel de eficiente ca norme de conduită și liant al comunității. Pe de altă parte Solarium, care se construiește din straturi succesive ca proiect deschis, în care dialectica raporturilor dintre realitatea tridimensională a instalației /expunerii și realitatea reperelor afective și concrete ale unui loc originar se ramifică și se multiplică în nenumărate nuanțe, este o încercare de epuizare a modalităților prin care imaginea se formează – și – prin includerea spațiilor în care se desfășoară. Calități diferite ale lumini sau absența acesteia, dimensiuni temporale variate, diferitele spații care preiau, alternativ, funcția de suport a imaginii, un fundal mereu în schimbare, devin parte din lucrare sau dimpotrivă, se modifică fără să altereze nimic din realitatea acesteia.
“Și în această lucrare Andreea Medar tinde către popularea întregului spațiu al galeriei fără a se raporta în mod necesar la el – environment și în același timp încercare de depășire a limitelor reprezentării și a posibilităților tehnicii și modalității de lucru dar și a forțării limitelor și finalității unui proiect – care nu sunt determinate nici de spațiu, nici de materialul sau ipostazele reprezentării, ci de voința și interesul artistei. Proiectul grădinii rămâne deschis, el se cere extins și redimensionat în proiecte ulterioare. Materialul instalației – plasticul care se poate substitui oricarei materialitati, și poate fi cusut, tesut, asamblat sau turnat, nu și-a epuizat nici el toate posibilitățile, explorate încă din proiecte anterioare: de la replica 1/1 a obiectului vestimentar (Maria, 2019), a cărții (107/2 Racoți, The Book) , a fragmentului de realitate (Breathing Plastic, 2021), la macheta de diverse dimensiuni și complexități (Racoți, 2019 și 107/2 Racoți, The House, 2021). În proiectul grădinii deschise și mobile, care cuprinde istoria unei familii și a unei regiuni, plasticul își dezvoltă inclusiv toate calitățile sale de surogat, prezență toxică și sufocantă, înlocuitor ieftin, care sunt acceptate cu sensibilitate ca pe ceva inevitabil, parte integrantă a unui prezent alcătuit din toate celelalte secvențe temporale. Astfel, deși substanța plantelor de plastic fluorescent și existența lor care se desfășoară exclusiv între transparență dematerializată și întuneric se plasează în opoziție cu fertilitatea și vitalitatea pe care o evocă , Solarium este o reluare, o menținere a energiei unei origini care nu se reduce la afectivitate, și care permite distanțări, lecturi în chei alternative, surprinzător convergente – reverii ale disoluției și persistenței” – Mălina Ionescu, curator.
Organizator: META Spatiu
Finanțatori: AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), Consiliul Judeţean Timiş
Parteneri: Universitatea Politehnica Timisoara, Revista ARTA, Revista Zeppelin, FEEDER.ro, Facultatea de Arte și Design din cadrul UVT