Rockwool - fabricat in Romania

revistă online
ISSN 3008-2986 ISSN-L 2069-721X

Romania la Bienala de la Venetia in 1924: o tentativa de a construi imaginea unei arte nationale

Muzeul National de Arta al Romaniei invita publicul joi, 4 octombrie 2012, orele 18.00 la conferinta „Romania la Bienala de la Venetia in 1924: o tentativa de a construi imaginea unei arte nationale”, sustinuta de Daria Ghiu in cadrul expozitiei „Mitul national. Contributia artelor la definirea identitatii romanesti (1830 – 1930)”. Intrarea este libera, in limita locurilor disponibile. Rezervari la comunicare@art.museum.ro.

Aceasta e prima intalnire dintr-un ciclu de conferinte lunare pe teme conexe expozitiei Mitul national, deschise la MNAR in perioada 13 septembrie 2012 – 13 februarie 2013 (curatori: Monica Enache si Valentina Iancu, in colaborare cu istoricul Lucian Boia). Conferintele isi propun sa completeze prin problematizare si contextualizare unele aspecte sugerate in discursul expozitional prin selectia unor lucrari sau autori.

In 1924 Romania ocupa la cea de-a XIV-a Expozitie Internationala de Arta de la Venetia doua sali in Pavilionul Central, alaturi de Statele Unite ale Americii si Japonia – si ele tari invitate si inca fara un pavilion propriu. Pentru prima data, 106 opere de arta semnate de 36 de artisti romani erau prezente la aceasta manifestare internationala de anvergura.

Daria Ghiu analizeaza selectia operelor si a autorilor trimisi sa reprezinte Romania la Venetia in 1924 si modul in care criticii de arta occidentali au receptat prezenta artistilor romani, in incercarea de a raspunde intrebarii Ce inseamna arta nationala si cum se construieste ea pentru „export”? Publicul are ocazia sa regaseasca in expozitie unele dintre lucrarile reprezentative expuse la Venetia in 1924.

Daria Ghiu este doctorand al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti si bursier al SIK-ISEA (Institutul de cercetare a artei) din Zürich, cu o teza despre Pavilionul Romaniei la Bienala de arta de la Venetia: istoric, mecanisme institutionale, context international, coordonata de Anca Oroveanu si Beat Wyss. In 2008 a lucrat in departamentul de educatie al bienalei de arta Manifesta 7. Din 2007 este jurnalist cultural si critic de arta pentru diferite publicatii culturale romanesti (Bucurestiul cultural, Dilema veche, LiterNet.ro) si reviste precum Arta, IDEA arta+societate si Igloo. Din 2008 colaboreaza cu Radio Romania Cultural, unde realizeaza reportaje si interviuri pe teme legate de scena de arta contemporana. In 2010 a editat 20/22. Douazeci de ani de texte de Dan Perjovschi (Editura Cartea Romaneasca).

Expozitia cuprinde aproximativ 250 de lucrari de pictura, grafica, sculptura si arta decorativa, create in perioada 1830–1930 de cei mai importanti artisti romani moderni – Barbu Iscovescu, Constantin Daniel Rosenthal, Carol Popp de Szathmári, Gheorghe Tattarescu, Theodor Aman, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Stefan Luchian, Nicolae Tonitza, Oscar Han, Camil Ressu, Dimitrie Paciurea etc. Pornind de la perspectiva propusa de istoricul Lucian Boia in lucrarile sale „Istorie si mit in constiinta nationala” si „Pentru o istorie a imaginarului”, demersul expozitional vizeaza identificarea in operele artistilor a catorva dintre temele dominante ale mitologiei istoriei romanesti: latinitatea, unitatea teritoriala, lupta pentru independenta etc.

Dincolo de succesiunea evenimentelor istorice, expozitia incearca in principal sa ilustreze traseul evolutiv al artei romanesti moderne, atat stilistic, cat si tematic, punctand recurenta unor subiecte ori a unor personaje istorice emblematice, destinate sustinerii edificiului politic al Romaniei moderne: de alegorii, peisaje de tip documentar-ilustrativ, scene istorice, personaje devenite figuri mitice, la specificul national identificat cu lumea satului.

Sari la conținut