Colega noastă Lorena a lucrat câteva luni pe noul laptop ProArt StudioBook Pro X, creat de ASUS special pentru profesioniștii din arhitectură, design și arte vizuale. Lorena vorbeşte pe larg în articolul de mai jos despre cât de bine se mişcă laptopul cu mai multe programe mari consumatoare de memorie RAM în acelaşi timp, și alte detalii esențiale pentru noi, toate broaştele‑ţestoase care ne ducem munca în spate peste tot.
(a) Performanță to go într-un workstation portabil
Text: Lorena Brează
Noul laptop ProArt StudioBook Pro X, creat de ASUS special pentru breslele creative, previne și rezolvă un set de probleme cu care arhitecții și designerii se confruntă constant, atât în workflow, cât și în cazuri specifice, legate de anumite programe și timpul lor de reacție la sarcini complexe.
În cele câteva luni de utilizare am fost impresionată, în primul rând de rapiditatea cu care se mișcă cu foarte multe programe deschise, chiar și atunci când vine vorba de randări care merg în paralel cu utilizarea altor softuri. Folosindu-l la proiecte de arhitectură, design grafic, editare foto, pregătire planșe de concurs și prezentări – adică lucruri care implică programe mari consumatoare de memorie RAM cum ar fi Archicad, Rhinoceros, Illustrator și Photoshop, alături de nevoia de a le avea pe toate deschise în permanență – mi-am dat seama de timpul pe care îl salvez lucrând pe StudioBook Pro X. Pentru că îmi vin adesea idei pe parcurs – un lucru comun breslei creativilor – faptul că nu a fost nevoie să termin complet un task pentru a putea deschide alt program și a lucra în paralel la altul, mi-a fost de mare ajutor și a crescut rapiditatea în lucru.
StudioBook Pro X este dotat cu un procesor Intel Xeon E-2276M de ultimă generație, cu memorie DDR4 de până la 128 GB și placă grafică NVIDIA Quadro RTX 5000. Aceste lucruri mi-au permis un multitasking pe care îmi doresc tot timpul să îl realizez și pe laptop, dar care este adesea împiedicat de dispozitivul pe care lucrez – și vorbesc aici de multiple crash-uri ale programelor atunci când încarc fișiere mari în fiecare dintre ele. Cu StudioBook Pro X am reușit să folosesc Adobe Illustrator la planșe finale ale proiectelor de dimensiuni mari în timp ce acesta făcea randări în background, de exemplu.
Ecranul rabatabil la 180 de grade transformă StudioBook-ul într-un dispozitiv elegant și compact pentru întâlnirile cu clienții. Putem să-l considerăm un workstation portabil, întrucât configurația sa de desktop și cei 17 inch așezați în carcasa elegantă de 15, fac ca cele 2,45 kg ale acestuia să creeze un disconfort mai mic decât ne-am imagina, întrucât încape într-o geantă normală, fără să dea senzația unui laptop greu de transportat.
Perioada izolării a presupus și multe ore de lucru petrecute în curte, ceea ce impune adesea probleme legate de vizibilitate, reflexii și acuratețe a culorilor în timpul procesului de lucru. În general, în domeniile cărora laptopul le este dedicat, nevoia rezolvării acestei probleme – a percepției unor culori și forme clare și veridice pe toată durata procesului de lucru – este una ridicată. Cu StudioBook Pro X nu am simțit că lucrez într-un spațiu exterior, iar aici, dincolo de caracteristicile ecranului, a ajutat și această rabatare despre care vorbeam, care îmi permitea să îmi ajustez constant unghiul de privire al acestuia în funcție de alți factori externi.
Un lucru foarte util, sau un detaliu care poate să îmbunătățească considerabil un workflow educațional de exemplu – și aici vorbim de numeroase cursuri online, sau tutoriale pe care le-am urmat și la care am asistat în această perioadă, pe Zoom, Youtube sau alte platforme – este ecranul secundar, ScreenPad 2.0, în primul rând pentru că, în cazul meu, importanța curățeniei ecranului principal în astfel de situații și păstrarea lui strict ca spațiu de exercițiu este esențială. Astfel, nu a fost nevoie să schimb mereu ferestrele, sau să îmi împart ecranul în jumătate atunci când am vrut să studiez ceva, pentru că ecranul secundar este un instrument perfect pentru asta, pe care l-am folosit pentru tutorialele sau video-urile menționate. Acesta este totodată util pentru a calcula, semna, sau pentru a accesa rapid un playlist de Spotify, fără să mai fie nevoie să intrăm în ecranul principal – practic aplicațiile se deschid și se adaptează la ecranul secundar.
Am apreciat de asemenea, eleganța cu care carcasa StudioBook-ului îi ascunde duritatea și durabilitatea, prin culoare și elemente fine de design, întrucât acesta are o ,,rezistență militară”, cum spun producătorii, iar acest lucru se simte – nu am simțit niciun moment că lucrez pe un laptop fragil. ProArt StudioBook Pro X este fiabil și durabil, inclusiv în medii dure, la valori extreme de altitudine, temperatură și umiditate. Am avut astfel posibilitatea de a-l deplasa peste tot, fără să îmi fac griji că ar putea să se întâmple ceva cu el și cred că acesta este un lucru pe care ni-l dorim cu toții de la calculatorul pe care lucrăm – să ne ofere libertate totală de deplasare și să știm că rezistă oriunde.
Situația în care ne aflăm și tot contextul creat de pandemia cu COVID-19 a deschis acest drum al lucrului de acasă, al unui soi de introvertire a procesului de lucru și a ideii de a ne muta biroul în spațiul intim. Mulți dintre prietenii mei și-au adus unitățile de lucru de la birou acasă, iar în cazul arhitecților devine de multe ori dificil să ai aceleași rezultate dacă nu o faci, mai exact dacă lucrezi pe laptopul personal în loc de desktop-ul pe care obișnuiai să o faci. Atât în acest context, cât și într-unul mai personal, al faptului că pentru mine a muta acest ,,acasă” la intervale scurte de timp – atât de scurte încât am ajuns să reduc considerabil instrumentele pe care le deplasez cu mine – am văzut în StudioBook-ul de la ASUS o variantă foarte bună de a avea o performanță maximă într-un pachet portabil, pe care să-l dezlegi cu ușurință de un loc – și cred că, pentru mai mulți dintre noi, această performanță to go este ceva de care vom continua să avem nevoie în perioada care urmează.