Muzeul National de Arta Contemporana, Palatul Parlamentului, Calea 13 Septembrie
curator: Oana Tanase
Cum percepem distanta dintre adevarul incapsulat in filmul documentar si valoarea documentara din orisicare productie filmica? Cum resimtim, ca spectatori, confruntarea dintre spatiul documentar si cel fictional? Este oare intr-adevar “obiectivul” scos total din joc atunci cand plusam notiunea de fantastic? Unde anume excavam pentru “realitatile construite”? Nu cumva “documentarul” ca gen a ajuns sa vorbeasca tot mai mult despre un teren fragmentat si nesigur, privat si subiectiv, despre experienta, rememorare si impresie, atasament si ideologie – si asta in ciuda intelegerii comune cum ca el pescuieste din procesele vietii tocmai veridicul? Dar mai conteaza daca “intamplarea” a avut / are sau nu loc, de vreme ce greutatea atarna de politica “reprezentarii” si a “interpretarii” ei?
THE SOCIAL BEING OF TRUTH propune sapte dintre piesele video ale Aureliei Mihai, realizate in intervalul 2002 – 2008, parte dintr-un portfolio solid care – cu doua exceptii – nu a fost anuntat public in Romania. Selectia urmareste sa faca vizibil un set de mecanisme si strategii cu care jongleaza Aurelia Mihai: de la investigarea domeniului privat la cea a unor clivaje si anacronisme sociale (“This is the Hour”, 2002, “Von Herzen”, 2007, si “From Time to Time”, 2003); de la camera fixa ce inregistreaza discontinuitatile consumate in ordinea cotidianului – “The Day. (It Begins with the Cock and Ends with the Dogs)”, 2005 – la ambivalenta dansanta a dervish-ului din “In the Open Air” (2007); de la estetica pseudo-documentarul ui stiintific speculata de “Valley of the Dreamers” (2004) – in care sunt “descoperite” nicidecum antichitatile Egiptului, ci egiptomania Las Vegas-ului si butaforia ce i-a slujit lui Cecil B. DeMille pentru “Ten Commandments” in 1923 – la perspectiva calda, participativa ce face loc in “…si cel moldovean” (2008) unor destine despartite de Prut si de istorie, pentru a comenta legi, masuri, obiceiuri si tranzactii considerate relevante pentru intelegerea relatiei dintre arta si societate.
Piesele video i-au adus Aureliei Mihai numeroase distinctii internationale si i-au favorizat importante rezidente artistice; mentionam aici: Video Art Awards Bremen (1997); Bursa ESTAR acordata de Institute for Electronic Arts, Alfred University, New York; Bursa Villa Aurora, Los Angeles (2001); EMARE Scholarship Hull Time Based Arts UK (2004) si Bursa Villa Massimo Roma (2007).
Lucrarile artistei au fost prezentate in expozitii de grup organizate sau gazduite de K21 Düsseldorf, Gropius Bau Berlin, Hamburger Kunsthalle, Chelsea Art Museum – New York, Galerie Anita Beckers Frankfurt, Museum Goch – Germania, Marburger Kunstverein – Germania, Kunsthalle Bremen – Germania, Centrul International de Arta Contemporana din Pont Aven – Franta, Centrul de Arte Vizuale Gelderland Arnhem – Olanda, Muzeul National de Arta Reina Sofia – Madrid, Galeria Robert Else – Sacramento, California – SUA, Galeria Selby Sarasota, Florida – SUA, FUTURA – Centru pentru Arta Contemporana, Praga, Centrul pentru Arta Contemporana – Riga, Periferic 8 – Bienala de Arta Contemporana – Iasi, pentru ca in curand sa fie expuse la Centrul de Arta Contemporana din Plymouth, Marea Britanie.
partener MNAC: BRD – Groupe Societe Generale
sponsori : Novotel, Murfatlar, Anthon Berg
partener: Square Media
media partners: Arhitectura, Igloo, 24 Fun, Radio France International, Cocor Media Channel, feeder.ro