Alukonigstahl

Revista zeppelin | număr curent

 

Din Sumar

Speed
022. Edito: Nu sunt un om al locului. Sunt un străin. Un áusländer.
Text: Mugur Grosu

024. DOSAR: Case noi, case vechi
026. Intro
Locuire, reciclare, trecutul de tip nou, revoluţii domoale
Text: Ștefan Ghenciulescu / Desen: Lucian Sandu-Milea

Două proiecte ocupă extremele acestui dosar.
Unul din ele este Cluster House din Elveția. Nu e doar o clădire foarte nouă, într-o parte nouă a unui oraș, ci și o propune foarte radicală de trai în comunitate. Nu e un kibbutz, nu e nici vreo comunitate pe baze religioase, ci pur și simplu mai multe familii care aleg, într-un oraș extrem de scump, să folosească împreună spații cum ar fi bucătăria, locul de luat masa și livingul.

06_A_JMN9484

Celălalt este o casă individuală din România, de fapt o locuință creată pornind de la componentele unei case maramureșene dezafectate, al cărui destin absolut sigur trebuia să fie cel de grămadă de lemne de foc: un teren, o familie, și un efort intens de a recupera un patrimoniu umil, dar foarte important, de a regăsi tehnici, procedee și un fel de-a locui.

 

06_B_2015 07 07 (4)

Între cele două limite se desfășoară celelalte materiale. Spre deosebire de numele trecut, nu prea vorbim despre monumente și, de cele mai multe ori, nici măcar despre o mare valoare arhitecturală. Însă am ales mai multe proiecte care nu rezolvă pur și simplu, ci cercetează locuirea, legătura cu  trecutul, relația dintre individ, familie, vecini și oraș. O parte dintre ele compun organisme noi ce integrează construcții vechi: o casă modestă din Brașov, căreia i se suprapune o cutie translucidă; un antrepozit uriaș din Paris, ce devine echipament urban și soclu pentru o grămadă de  blocuri noi, cât se poate de diferite între ele și de curajoase; un „cadavru desăvârșit” într-un oraș suprarealist – adică un apartament de bloc amenajat cu mobilier recompus din resturi de finisaje, mobilier vechi, părți din foste amenajări de expoziție.  

01_A_14

Și  mai avem și câteva proiecte noi: un bloc în Dudești care face mult cu foarte puțin – nu doar un buget mic, ci și lipsa de capacitate și voință din partea constructorilor și antreprenorilor de a trece dincolo de rezolvări standard;  un cămin studențesc înghițit de verdeață lângă Barcelona; blocuri premiate din București și acum prezentate la Bienala de la Veneția – pentru prima oară un birou din România  a fost invitat să participe la expoziția principală din Arsenale. ADN BA și-au dus acolo proiectele din București, dar nu izolate, ci drept părți ale unui discurs deștept și responsabil despre un oraș pe care îl iubesc și pe care încearcă să îl repare pe alocuri și să îl ducă mai departe.  

 

adnba -venetia _K3_0930

Și dacă vorbeam de București, vă recomandăm intens un dosar despre opt ipostaze ale locuirii în Bucureștiul contemporan. Poate că nu o să îl găsiți sexy la prima vedere. Dar poveștile (ca și filmele „Bucharest Housing Stories”) sunt extraordinare. Antropologi și sociologi (nu arhitecți) vorbesc despre viața în blocuri socialiste și noi, suburbie, case naționalizate, ghetto-uri etc. și compun o imagine a unei locuri descompuse și compuse, a viselor și izolării, a adaptării și negocierii: un tablou de dincolo de planșe, stil, autorizații. Avem nevoie de el.  

@Bucharest Housing Stories_episodul 5 (4)

  • 028. La comun
    Duplex Architekten: Cluster House (House A)
  • 040. 617 metri
    Restructurare urbană a ansamblului antrepozitelor Macdonald din Paris
  • 046. Habiter Autrement
  • 052. Hondelatte Laporte Architectes
  • 058. Brenac & Gonzalez
  • 066. Păstrare, mutare, construire mai departe
    ArhiBox: interviu despre reabilitarea unei case ţărăneşti
  • 074. Casa de peste casă
  • 086. Să locuieşti în Bucureşti
    Un dosar despre opt categorii şi mult mai mulţi oameni
  • 104. Hilariopolis
    Contribuția ADN BA pentru La Biennale di Venezia
  • 108. La cămin, la iarbă verde, la Barcelona
    Locuinţe prefabricate pentru studenţi
  • 118. Cum să salvezi o clădire înainte de a fi realizată
  • Imobil de apartamente pe Calea Dudeşti, Bucureşti
  • 122. AP_GRADE NORD
    Amenajarea ca recompunere

128. Zoom

  • 130. Nu (re)construi dacă nu trebuie
    Reconversia unei mori vechi intr‑un centru de interpretare şi un incubator, Anderlecht, Belgia
  • 148. Eco‑Chilia
  • 154. Wienerberger Brick Award 2016

162. Design & Tehnologie

  • 164. 342,914 km de eşafodaj. O strategie de reintegrare spaţială
  • 170. Tot ce e legat de oraş este de natură politică
    Un interviu cu Ivo Gönner, fostul primar al oraşului Ulm
  • 174. Despre grădini, oameni şi arhitecturi
    Anuala de Arhitectură Bucureşti 2016, ediţia a XIV‑a
  • 176. Birourile UPC din Budapesta
  • 182. Grădina coborâtă
  • 186. Trăiesc în vremurile tuturor
  • 188. Ap.Rindele
  • 193. SYAA: Ecrane
  • 196. Artistul în spaţiul urban
    Confidenţele Taniei Mouraud către trecători

Tania Mouraud - bucuresti

 

Zeppelin #142 (iunie-august) este disponibil în librăriile Cărturești, librăriile Humanitas, Inmedio și Relay sau poate fi comandat online chiar aici, la prețul de 28 de lei, la care se adaugă transportul prin curier în valoare de 12 lei.

Sau puteți opta pentru un abonament extrem de avantajos, aici

Tuesday,28.06.2016

Edito: Nu sunt un om al locului. Sunt un străin. Un áusländer.

Text / Foto: Mugur Grosu

Sunt unul dintre cei care, deși locuiesc de-o mulțime de ani aici, nu se simt niciodată de-ai casei. Cu cei de teapa mea obișnuiesc să glumesc, când ne întâlnim, că suntem diaspora constănțeană a capitalei. S-ar spune că-n venele noastre curge ceva fundamental diferit – un cocktail maladiv de pulsiuni  contrare, în care morbul căutătorilor lânii de aur se ciocnește cu sentimentul acut al exilului, lăsat de umbra lui Ovidius la Tomis – care-a rămas, în mare măsură, același ținut barbar și-n zilele noastre.

Wednesday,30.03.2016

Edito: Poate găini, poate malul mării, dar sigur internet. Şi să nu uităm: design.

Text: Constantin Goagea

Credeam că spaţiul de birou, cu tot designul lui contemporan cu tot, a fost este şi va fi absolut ireconciliabil cu statul în natură. Ori una, ori alta. Pentru că, atunci când zic natură, zic frunze, iarbă şi gândăcei, ploaie şi noroi (nu ghivece cu ficuşi şi nici flori de birou luminate cu vreo superlampă sau, mai rău, vreun print cu copaci pe un plastic atârnat de peretele de gips din spate).

Fii la curent cu Zeppelin

Inregistreaza-te la newsletter