Un centru emergent al industriilor creative. Nod makerspace. În continuare.

Text: Tamina Lolev
Ilustrație titlu: Wolfhouse Productions & Bruno Pinto daCruz

Încet-încet, fosta fabrică de bumbac devine un centru emergent al industriilor creative. Printr-un efort comun al unui grup de tineri antreprenori, ne-am propus ca, în 2020, ansamblul să devină un lider al conversiilor sustenabile, un hub al creativității și al antreprenoriatului. Cu pași mici, dar siguri, clădirile Industriei Bumbacului sunt ocupate de mici afaceri ale creativilor, într-un proiect coerent și flexibil.

În 2015, comunitatea Nod makerspace s-a așezat în fosta fabrică, aproape de centrul orașului, cu accesibilitate bună și cu o legătură directă cu râul Dâmbovița. Locul era deja cunoscut pentru activități culturale, precum un spațiu de concert sau galerie de artă neconvențională. Deși nu ne-am propus o dezvoltare planificată standard, intenția de transformare a ansamblului într-un centru pentru industrii creative a fost formulată încă de la crearea makerspace-ului și a ghidat acțiunile de ocupare a spațiilor adiacente. În același timp, pe măsură ce diverși creativi au optat să se mute cu birourile în incintă, și comunitatea Nod a lucrat activ la transformarea altor spații.

Primul pas  a fost extinderea spațiului fizic al makerspace-ului, în primăvara lui 2016  de la 650 mp la 1000 mp, implicând și o reorganizare funcțională, pentru mărirea spațiilor de ateliere, a studiourilor și pentru  îmbunătățirea accesului.

Al doilea pas important pentru transformarea fostei platforme industriale îl reprezintă proiectul La Firul Ierbii, un centru public pentru întâlniri, dezbateri și inițiative civice în folosul comunității locale, realizat în 2016.

03_whp_lfi_axonometrie*Axonometrie La Firul Ierbii. Simulare 3D și amenajare: Wolfhouse Productions 

Proiectul funcționează tot într-un fost spațiu industrial, pregătit pentru a servi noii funcțiuni. În cadrul procesului de transformare a întregului ansamblu, La Firul Ierbii este spațiul care funcționează ca o interfață între comunitatea industiilor creative de aici și localnicii cartierului Timpuri Noi. Este un spațiu ușor de accesat, la parterul clădirii, accesibilizat pentru persoanele cu dizabilități, cu suprafețe vitrate mari și cu o relație strânsă cu spațiul public. Este un fel de instrument / platformă logistică de activare urbană pentru cetățeni, grupuri de inițiativă, organizații aflate la început de drum – care nu au la îndemână prea multe resurse pentru a își demara proiectele, nu au un spațiu pentru întâlniri, prezentări, expoziții, conferințe, performance, audiții, cursuri, ateliere sau loc neutru pentru dezbateri publice cu diferiți actori urbani.” – Iulian Canov, urbanist Wolfhouse Productions.

LFI_raport activitate_ian 2017.indd

Conceptul La Firul Ierbii a luat naștere prin aplicația la concursul Mobilizăm Excelența, secția Design Urban, ca proiect al unui grup de inițiativă format din membri ai Nod makerspace, Wolfhouse Productions, Institutul pentru Politici și Calup. Fiecare din cei patru aducea cu el un tip de resurse pentru realizarea proiectului.  Am câștigat finanțarea de 10000 euro și am început proiectul. Pe parcurs, s-au alăturat alți parteneri, precum Urban Inc sau AMAis. Investiția totală de 50000 euro a fost atinsă cu ajutorul partenerilor comerciali, care au susținut proiectul prin  materiale sau financiar, și printr-o finanțare din partea Fondului de Dezvoltare pentru Societatea Civilă.

Cel de-al treilea proiect de ocupare a spațiului industrial este Mater sau Biblioteca de Materiale.*

05_whp_bdm_axonometrie*Axonometrie, Biblioteca de Materiale & office. Simulare 3D și amenajare: Wolfhouse Productions

Ideea Bibliotecii de Materiale a pornit de la nevoia membrilor din comunitatea NOD de a avea acces la mostre de materiale cât mai noi și diverse. Prezente în marile capitale creative ale lumii (New York, Paris, Milano, Shanghai), bibliotecile de materiale sunt spații deschise pentru profesioniști din domenii precum arhitectură, design de interior, design de produs, modă, arte vizuale, publicitate, construcții și nu numai– care au nevoie să consulte materiale pentru dezvoltarea de noi produse sau proiecte. Biblioteca de Materiale se va deschide în iunie 2017 și va expune până la 10.000 de materiale, strânse în primul an. Modul de funcționare va fi similar cu cel al unei biblioteci – studenții vor avea acces gratuit, iar profesioniștii vor plăti un mic abonament anual pentru accesul la spațiile de lucru și mostrare. Un element cheie îl reprezintă parteneriatele cu producătorii și distribuitorii de materiale ce vor furniza materiale pentru bibliotecă și organiza seminarii de specialitate pentru membrii Bibliotecii. În plus, suntem în curs de a confirma parteneriatul cu o rețea internațională de materioteci ce ne va permite să expunem cele mai noi și inovative materiale dezvoltate acum în lume.” – Sabina Baciu, partener Mater.

06_whp_bdm_sala-principala

Și Biblioteca de materiale a pornit prin concursul Mobilizăm Excelența, deși proiectul fusese scris cu ceva timp înainte și ținut la sertar. Finanțarea de 10000 de euro ne-a ajutat să începem proiectul, însă bugetul propus este de 25 de ori mai mare, având în vedere suprafața de 1000 mp. Această investiție va fi realizată cu aportul mai multor entități interesate direct de Bibliotecă: producătorii de materiale cu abonamentele anuale pre-sale, partenerii proiectului, utilizatorii profesioniști cu abonamente anuale modice și oricine va susține campania de crowdfunding.

whp_bdm_modul

Acesta este un mijloc prin care urmărim să creăm hype în jurul proiectului. Campania va dura mai bine de o lună și are ca obiectiv suma de 15.000 euro, echivalentul a 30 de module de expunere ale bibliotecii. (n.r. mai multe detalii despre campanie la finalul articolului)

dsc_0931

O altă direcție de dezvoltare asumată de Nod makerspace constă în crearea unui Departament de Design. “Am fost foarte atras de la bun început de una din misiunile pe care Nod Makerspace și le-a propus: democratizarea procesului de design. Mă așteptam inițial ca pachetul să fie atractiv pentru cei foarte energici și dibaci, care urmăresc să își umple timpul liber cu activități creative non-digitale. Cu toate acestea, noii makeri s-au dovedit a fi mai degrabă interesați de a prototipa și dezvolta produse vandabile, produse de serie. În ultimul an, mai bine de 40 de astfel de produse s-au născut la Nod, sub numele a 10 brand-uri, intrând pe piața românească de design. Astfel, în echipă, s-a deschis discuția înființării unui nou atelier de producție și a unei noi echipe dedicate acestui trend intern. Departamentul de Design își propune ca, în viitorul apropiat, să poată prelua producția acestor obiecte crescute de comunitatea Nod, să contribuie la finalizarea designului și să se implice în distribuirea lor. Un alt obiectiv pe care Departamentul de Design și-l propune vizează comunitatea de creativi din România: vrem să aducem la viață ideile bune păstrate în sertar de cei prea ocupați să le pună în aplicare. Astfel, gândim  obiectul, îl prototipăm până totul funcționează, îl testăm, îl up-datăm, apoi îi oferim o identitate, un plan de business , poate o campanie de crowdfunding, gândim producția și îl trimitem acolo unde este necesar/dorit. Într-un final, tot în Industria Bumbacului, de data aceasta la demisol, amenajăm cei 200 de mp, dedicați atelierului de producție al Departamentului de Design, deschizând un întreg univers de colaborări și idei de tot felul.” – Sorin Chirica, designer Nod makerspace

Atelierul este finanțat prin programul Start 2016 – program al Guvernului României, care se adresează start-up-urilor până în 2 ani. Finanțarea nerambursabilă ajunge până la 75% din costul total al investiției, iar majoritatea cheltuielilor eligibile se încadrează la scule și echipamente pentru prototipare și producție în serie.

Proiectul NOD se susține și gândește pe termen lung.

nodmakerspace.ro

20170411_163308

* Echipa MATER și-a propus să strângă 15.000 de euro prin campanie de crowdfunding. În schimbul donațiilor veți primi recompense ce constau în abonamente la biblioteca de materiale, obiecte de design ce includ materiale inedite sau opțiunea de a deveni co-fondator al proiectului.
Am creat ideea bibliotecii de materiale cu gândul la profesioniștii din arhitectură, design, advertising și alte industrii creative. Experiența de a atinge și compara materiale diferite este esențială pentru procesul creativ, și am decis să implicăm această comunitate de la începutul proiectului. Oferim astfel beneficiarilor și susținătorilor bibliotecii ocazia de a se implica în MATER și de a ne susține atât financiar, cât și printr-un vot de încredere în acest proiect curajos“ – Florin Cobuz, co-fondator MATER.

Banii strânși din campania de crowdfunding vor fi folosiți pentru a construi cele 30 de module de expunere a materialelor din bibliotecă. Toate detaliile despre proiect şi recompense sunt disponibile pe site-ul campaniei – startarium.ro/crowdfunding/mater

Sari la conținut