Microgranturi, apel de idei şi incubator de proiecte comunitare adaptate nevoilor cartierelor Bucureștiului

ARCUB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului București a lansat Programul de microgranturi pentru proiectele comunitare 2017, un apel de idei urmat de un incubator de proiecte comunitare adaptate nevoilor cartierelor Bucureștiului.

Proiectul inițiat de ARCUB și implementat în parteneriat cu Fundația Comunitară București are scopul de a contribui la descentralizarea ofertei culturale din oraș și are în vedere consolidarea și dezvoltarea capacității de organizare și acțiune a grupurilor informale și a persoanelor cu spirit de inițiativă și interes în dezvoltarea sectorului creativ din cartierele bucureștene.

Programul vizează oferirea de microgranturi, în urma procesului de selecţie, pentru grupuri de inițiativă, vecini și prieteni împlicați în viața comunității. Valoarea totală a fondului se ridică la suma de 135.000 RON brut, care va putea fi alocată unui număr maxim de 15 proiecte de activare culturală. Fiecare proiect selectat va primi suma maximă de 9.000 RON brut.

Proiectele selectate vor fi implementate sub directa coordonare a aplicanților, iar bugetul proiectului va fi transferat în 3 tranșe: 35% avans (înainte de începerea perioadei de implementare), 35% (în funcție de ritmul de implementare) și 30% (după finalizarea proiectului).

Programul de microgranturi urmărește:
•    Activarea potențialului local de producție culturală prin încurajarea proiectelor mici, dar fezabile;
•    Coagularea comunității în jurul unui proiect cultural comun, în beneficiul tuturor și gestionat prin colaborare și implicare voluntară;
•    Încurajarea unei abordări de jos în sus, privind asumarea spațiul public și implicarea locuitorilor în viața comunității;
•    Regândirea relației dintre locuitori și instituțiile publice de cultură, văzute ca potențiali parteneri în animarea vieții din cartiere, prin dezvoltarea unei relații de încredere și colaborare.

Ce este programul de microgranturi pentru proiecte comunitare?
Aflat la cea de-a doua ediție, Programul de microgranturi pentru proiecte comunitare (denumit în 2016 Generator și integrat în cadrul candidaturii București 2021) este un rezultat direct al identificării nevoilor, dar și a oportunităţilor culturale în cartierele bucureștene, și este unul dintre instrumentele de susținere a participării cetăţenilor în dezvoltarea orașului.

Cine poate înscrie idei de proiecte?
•    Grupuri de iniţiativă, cetăţeni și grupuri informale de vecini sau persoane fizice care intenţionează să dezvolte un proiect cu potenţial de coagulare a comunităţilor la nivelul cartierelor din București. Acestea trebuie să fie grupuri de minimum trei persoane, care nu sunt constituite juridic, dar care au în comun o viziune și un proiect și își asumă implementarea integrală a respectivului proiect;
•    Același grup poate înscrie un număr maxim de 3 idei de proiecte, dar, în acest caz, doar o singură idee va putea fi selectată pentru finanţare;
•    Pot aplica grupurile formate din membri ai unor organizații deja existente, cu condiția ca ideea de proiect să nu aparțină respectivei organizații.
Ce fel de idei de proiecte sunt căutate?
•    Activități interactive culturale și comunitare care să stimuleze participarea civică și care să includă priorităţile cartierului și diverse practici culturale, să crească accesul la spaţiile publice, să reducă barierele și birocraţia care îl limitează;
•    Ateliere, expoziţii, proiecţii de film, cursuri, discuţii de grup, prezentări, activităţi sportive etc.; închiderea străzilor în weekend pentru diverse activităţi comunitare: gătit în comun, prânzuri comunitare, competiţii sportive etc.

Sunt încurajate în mod special ideile de proiecte care vizează cartierele periferice și implică grupuri dezavantajate sau cu risc de marginalizare.

Calendar 2017

Etapa 1: Propunerea de idei
Campania de înscriere a ideilor de proiecte: 4 iulie – 1 august 2017 (până la ora 23:59)

Etapa 2: Selecţia de idei
Selecția propunerilor de idei: 2 – 15 august
Anunțul aplicațiilor selectate pentru programul de suport: 16 august
Depunerea și soluționarea contestațiilor: 16-20 august
Confirmarea aplicațiilor selectate: 21 august

Etapa 3: Incubatorul de proiecte
22 august – 3 septembrie (6 ateliere de lucru pe 25, 26 și 27 august și pe 1, 2 și 3 septembrie)

Etapa 4 – Selecţia proiectelor finaliste
Depunerea proiectelor finale: 10 septembrie
Selecția proiectelor finaliste: 11- 18 septembrie
Depunerea și soluționarea contestațiilor: 19 – 22 septembrie
Confirmarea aplicațiilor selectate: 25 septembrie
Semnarea contactelor: 25 – 29 septembrie

Etapa 5 – Realizarea proiectelor finaliste
Perioada de implementare a proiectelor: 30 septembrie – 1 decembrie
Raportare finală: 4 – 8 decembrie
Rambursarea se va face până la data de 15 decembrie

Mai multe detalii la arcub.ro/microgranturi-2017
            

Sari la conținut