Julita Wojcik / Activitatile cotidiene în folosul societatii

Artista poloneza Julita Wójcik, autoarea multor interventii în spatiul public al oraselor europene, sustine la sediul Asociatiei Tranzit.ro conferinta „Activitatile cotidiene în folosul societatii / Daily Activities As A Social Actions”. Creatoarea descrie subiectul conferintei în felul urmator: „Multe dintre lucrarile mele sunt inspirate tocmai de banalele noastre activitati zilnice, care, odata incluse într-un alt context, în tesatura orasului sau a spatiului public, duc la alte concluzii, la care la prima vedere nu s-ar putea ajunge”.


  11 aprilie, ora 19.00
@ Asociatia Tranzit.ro (str. Gazelei nr.44, Bucuresti)

S-a nascut în 1971 la Gdansk, oras în care a absolvit Academia de Arte Frumoase în 1997 si unde locuieste si lucreaza si-acum. Lucrarile ei se gasesc în colectii prestigioase din întreaga lume. 
Julita Wójcik desfasoara proiecte cu mare vizibilitate în spatiul public. Din iunie 2012 în centrul Pietei Zbawiciela (Mântuitorului) din Varsovia este amplasata instalatia sa „Curcubeul”. Lucrarea a fost incendiata de mai multe ori si trezeste în continuare întrebari cu privire la scopul acestei forme de arta în oras si influenta acesteia asupra privitorilor. Crosetatul, maturatul, amenajarea unei gradini si a unor iazuri în spatii publice, construirea de casute pentru pasari si joaca cu zmeul nu sunt considerate propriu-zis arta, ci mai degraba experiente care apartin vietii cotidiene parca de odinioara, dintr-o epoca ce trece în uitare. Aceste activitati simple pot fi aduse la rang de arta abia atunci când sunt înscrise într-un context cultural anume, care pe de o parte înnobileaza, iar pe cealalta face ca arta sa nu mai fie elitista. Volatilizând granitele dintre artistic si cotidian, Wójcik ofera publicului o imagine plina de umor a conditiei umane.

www.culturapoloneza.ro

* foto: “Maturam dupa muncitoarele textiliste” 2003 ?ód?
Actiune artistica în fosta fabrica de confectii din ?ód?, înaintea darâmarii ei.
Din arhiva artistei.
 

** Articol publicat in revista Zeppelin #113 / aprilie 2013

Sari la conținut