Designul conectează viziuni pentru economie. iF Design Award & iF Public Value Award

„Design Connects Visions For Economy“- este motto-ul sub care s-a desfășurat Munich Creative Business Week (MCBW), eveniment în cadrul căruia se decernează și prestigioasele premii iF Design Award.

Text: Cosmina Goagea
Foto:  iF International Forum Design

Mai mult decât o scenă dedicată designului în sine așa cum îl știm (design de obiect, editorial, grafic, modă, arhitectură, interfețe de comunicare, sisteme de mobilitate, mâncare, servicii, ambalaje, experiențe etc.), ultima ediție a MCBW a pus în discuție o serie de valori și concepte care răspund unor imperative universale și vitale ale anului 2016. O lume care îmbătrânește din ce în ce mai mult, resurse care se termină vazând cu ochii, populații care migrează în masă, anotimpuri din ce în ce mai calde, noi tehnologii care împing noi limite etice – toate aceste ingrediente fac parte din brief-urile de design pentru ziua de mâine.

 

Pentru Zeppelin în mod special, au fost importante abordările de design care pun în ecuație, alături de stil și confort, și responsabilitatea față de toate felurile de resurse, fie ele materiale, de timp sau de energie umană. Care consideră că toată tehnologia necesară este deja aici, trebuie doar s-o folosim în mod deștept. Care pornesc de la gesturi simple de prietenie între vecini ca să devină modele de antreprenoriat de succes, care schimbă nu doar situații, ci și mentalități. Sau creează noi comunități, deci noi posibilități pentru interacțiune și pentru viață. Am găsit răspunsuri prin expoziții, conferințe, workshop-uri, ședințe de coaching pentru start-up-uri, vizite ghidate la magazine, shop-uri de design, makerspace-uri, incubatoare de idei și acceleratoare de afaceri. Dar am auzit și întrebări bine puse, care vor duce sigur lucrurile mai departe, cum ar fi: Aceasta este sau nu este mâncare? Ce poți să faci când nu mai e nimic de făcut? Cum îi ții pe oameni în orașe în care industriile s-au închis? Ce vinzi: produse, soluții sau experiențe? Cum să scurtcircuitezi sistemele existente, respectând toate regulile? Cum poți combina tehnologia digitală cu meșteșugurile? Cum să ai o viață mișto în afara rețelei?

 10248

Nu întamplător, alături de premiile iF Design Award dedicate industriilor, au apărut de anul acesta premiile iF Public Value Award, dedicate celor care găsesc în primul rând probleme noi în cadrul unor comunități, și oferă apoi soluții la aceste probleme.

Pentru fiecare dintre aceste două concursuri am selectat în continuare câte 3 premii. Prezentarea completă a celor 75 de medalii de aur din 2016 și a tuturor premiilor iF pe categorii, din 1953 până astăzi, se află online în ghidul iF World Design

 

Medalii de aur la iF 2016/credite şi consideraţiile juriului

Disciplină: Arhitectură/Public
Proiect : Europäisches Hansemuseum (Muzeul Hanseatic European) | Muzeu
Birouri : Studio Andreas Heller GmbH, Arhitecţi & Designeri, Hamburg, Germania
Fotografii : Werner Huthmacher, Berlin, Germania
Producător: Europäisches Hansemuseum, Lübeck gGmbh, Lübeck, Germania

Cu Muzeul Hanseatic European, arhitectura contemporană a fost inclusă în cartierul istoric din Lübeck, sit aflat pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO, menţinând în acelaşi timp proporţiile zonei.

 

Tratamentul tipologiilor faţadelor istorice este foarte reuşit, iar textura este foarte elaborată şi se simte în fiecare detaliu. Modul în care conceptul de muzeu este tradus în secvenţe spaţiale şi stări de spirit specifice este excelent şi captivează vizitatorul. O treabă excelentă.

 

Disciplină: Produs/Design public
Proiect: Ghidaje HODOHKUN | Drumul Braille
Birou: KINJO RUBBER Company Ltd., Yao, Japonia
Producător: KINJO RUBBER Company Ltd., Yao, Japonia

aur - produs-design public 171355_HODOHKUN Guideway_2
Acesta este un traseu de ghidare tactilă pentru nevăzători şi reprezintă o revoluţie în sine. Ghidajele HODOHKUN permit nevăzătorilor să traverseze, să treacă prin pieţe, ţinând cont de nevoile şi preocu-pările altor utilizatori ai acestor spaţii.

aur - produs-design public 171355_HODOHKUN Guideway_1

O soluţie foarte oportună şi destul de simplu concepută! Simplu şi isteţ – pur şi simplu excelent!

 

Disciplină: Comunicare/Identitate corporate
Proiect: Brot am HAKEN | Design corporate
Birou: Sherpa Design GbR, Hamburg, Germania | Thilo Schinkel
Producător: Brot am HAKEN E.V., München, Germania

aur - comunicare 178702_Brot am Haken_1
Când participi la o iniţiativă „Brot am Haken” (pâine în cârlig), cumperi două produse de la un magazin alimentar, dar iei doar unul acasă. Sub forma unui voucher, celălalt este pus în mod simbolic într‑un cârlig şi poate fi luat de cineva nevoiaş. Pe lângă frumuseţea ideii în sine, acest proiect social iese în evidenţă datorită limbajului designului său, atractiv şi clar, care comunică o identitate caldă şi primitoare. Juriul a fost cucerit de designul modern, alegerea perfectă a materialului şi punerea în aplicare cu afecţiune: un proiect important, care dă un exemplu intr‑un moment în care mulţi oameni se confruntă cu dificultăţi.

 

Disciplină: Arhitectură de interior/Instalaţii
Proiect: LICHTGRENZE | Instalaţie de lumini
Birou: WHITEvoid GmbH, Berlin, Germania
Producător: WHITEvoid GmbH, Berlin, Germania

172896_LICHTGRENZE_2

Pentru a 25‑a aniversare a căderii zidului Berlinului, o instalaţie extraordinară de lumini a fost montată de‑a lungul traseului urban unde se afla odată zidul: s‑au folosit sfere luminoase pentru a simboliza zidul, dar şi oameni, care în cele din urmă l‑au dărâmat, prin proteste nonviolente.

aur -arh interior - instalatii 172896_LICHTGRENZE_1

O instalaţie poetică spaţiu‑timp care surprinde acest moment istoric intr‑un mod emoţional. Un simbol unic şi pozitiv pentru reunificarea Germaniei şi un ansamblu excelent de design, care îşi comunică în mod intuitiv mesajul.

 

Disciplină: Produs/Textile/Perete/Podea
Proiect: Gradina plutitoare | Textile
Birouri: Institutul de Cercetare a Textilelor din Taiwan, New Taipei City, Taiwan | Wei‑Lin Hsu, Po‑Hsiung Huang, TWO + LAB, Taipei City, Taiwan | Hung Cheng, Tien‑Yu Hung
Producător: Institutul de Cercetare a Textilelor din Taiwan, New Taipei City, Taiwan

aur - produs - textile perete podea 176076_Floating_Garden_1
Simplă şi inteligentă, originală, utilă şi frumoasă: grădina plutitoare este o interacţiune poetică a naturii şi a materialelor tehnice, o ţesătură cu trei straturi, cu suprafaţă hiperbolică 3D. Atunci când este im-plementată intr‑un ecosistem dintr‑o zonă umedă, grădina plutitoare ajută fauna şi flora existente, prin crearea unei insule de verdeaţă şi cu ea o sursă suplimentară de hrană. Aceste „insule verzi” sunt o minunată reinterpretare a creării terenurilor pentru economia resurselor.

 

iF Public Value Award

Vehicule şi mobilitatea viitorului

Aripi în ajutor, vehicule aeriene fără echipaj. Ajutoarele pot ajunge acum la toate persoanele sinistrate sau nevoiaşe. Organizaţia Aripi în ajutor şi VanBerlo, împreună cu mai multe ONG‑uri şi universităţi au dezvoltat o dronă fiabilă şi ieftină. Vehiculele aeriene fără pilot (UAV, unmanned aerial vehicles) combină inteligent autonomia de zbor şi controlul de la distanţă—ceea ce rezolvă problemele logistice, economice şi juridice ale livrării de ajutoare. Fiecare dronă cu aripă fixă poate salva peste 200 de vieţi intr‑o singură călătorie, paraşutând ajutoare în locuri cu situaţii de criză, greu de atins.

public value award  - vehicule -Wings for Aid_2
Prin combinarea aeronauticii şi a tehnicilor de producţie de masă, costurile rămân scăzute şi se potrivesc „economiei umanitare”. Ministerele de apărare şi Crucea Roşie sunt implicate la cel mai înalt nivel pentru a transforma UAV‑urile intr‑un succes.

PRODUCĂTOR: Aripi în ajutor, Eindhoven, Olanda
DESIGNER: VanBerlo B. V. Eindhoven, Olanda

 

Folosirea inteligentă a resurselor

Centrul de Educaţie Nyanza. Ideea a fost aceea de a crea un spaţiu educaţional intr‑o ţară a cărei populaţie este foarte tânără din cauza genocidului şi are un nivel superficial de servicii educaţionale.

Education Center Nyanza_1

Scopurile au fost: Valenţa—crearea respectului de sine; Consolidarea—ţel pentru migraţia rurală; Identitatea—crearea unui spaţiu comun; Familiaritatea—materiale şi culori locale; Tradiţia—integrarea populaţiei locale; Tezaurul local—frumuseţe durabilă şi angajament; Resursele existente—arhitectura tradiţională; Meşteşugul— piatră peste piatră pentru a crea un întreg; Sustenabilitatea—materiale disponibile local; Simplificare—spaţii de depozitare şi ventilaţie naturală.

PRODUCĂTOR: Rerumwana Localite Bigega Nyanza, Rwanda
DESIGNER: Dominikus Stark Architekten GmbH München, Germania

 

Pentru oameni mai puternici

Cucula Flüchtlinge & Gesellschaft. Cucula, Compania Refugiaţilor pentru Artizanat şi Design, este un proiect care vrea să ajute persoanele refugiate să îşi descopere talentele, să înveţe şi să îşi construiască singuri o carieră şi un viitor. Sub forma unei fabric de mobilier şi design, un concept aparţinând lui Enzo Mari, CUCULA vrea să ofere refugiaţilor perspective concrete, pentru a se întreţine singuri şi pentru a se ocupa pe cont propriu de formarea lor profesională.

 

Juli 2014

Prin schimburi interdisciplinare şi interculturale, proiectul se ocupă de probleme sociopolitice şi culturale şi investighează arii de posibilităţi, precum şi soluţii pentru individ şi pentru societate.

CUCULA_2

PRODUCĂTOR: CUCULA e. V. Berlin, Germania
DESIGNER: CUCULA e. V. Berlin, Germania

 

Echipa Zeppelin a participat la MCBW 2016 la invitația iF International Forum Design, cu sprijinul BMW România.

Sari la conținut