Cutia cu articole

Când ne urcăm (pe grădina de) pe școală? Grupul Școlar al Ştiinţei şi Biodiversităţii, Paris.

O clădire-grădină / ecosistem urban. Proiect: Chartier Dalix

Reportaj: Corina Laza, Ștefan Tuchilă
Foto: David Foessel, Cyrille Weiner

Metoda din spatele fiecărui proiect (bun) de şcoală din Franţa este relativ simplă: un primar ambiţios, dornic de recunoaştere şi cu un apetit pentru trofee pedagogice reprezentative pentru mandatul lui, un concurs public de arhitectură şi un câştigător care va şti cum să traducă exigenţele programului într-un proiect viabil. 

Motivaţia e simplă, proiectele publice şi mai ales finanţate cu bani  publici sunt supuse atenţiei (admiraţiei, dar şi criticilor) alegătorilor. Şcolile sunt martorii mandatelor politice, gestiunii bugetelor de stat, tendinţelor ecologice, dezvoltării durabile, inovaţiilor programelor pedagogice şi, mai ales, transformării cartierelor pe care le animă.

Când politica şi arhitectura se regăsesc în jurul unor programe promiţătoare se nasc proiecte precum această școală realizată de biroul parizian Chartier Dalix la Boulogne-Billancort.

 

04_A_2.Chartier Dalix_BLG_Photo_Cyrille Weiner

Tendinţa e aceeaşi şi vizează supralicitarea unui program pedagogic tradiţional (şcoala mixtă grădiniţă şi învăţământ primar, bibliotecă etc.) prin grefarea unor spaţii  independente cu potenţial social, în acest caz un gimnaziu public acreditat şi, sau mai ales, a unor performanţe ecologice şi acreditări legate de dezvoltarea durabilă: stimularea biodiversităţii, consumul redus de energie, crearea unor grădini pedagogice, crearea unui peisaj urban menit să contribuie la dezvoltarea teritoriului etc.

Grupul Şcolar al Ştiinţei şi Biodiversităţii a fost implantat într-un cartier în plină dezvoltare din Boulogne-Billancourt, un oraş cochet din suburbiile Parisului.  
Proiectul reuşeşte să răspundă celor două constrângeri principale: inserţia într-un cartier foarte dens, dominat de clădiri înalte de locuinţe, şi crearea unui peisaj  urban într-un mediu predominant mineral.

Cele 18 clase (grădiniţă/învăţământ primar) şi gimnaziul public sunt regrupate într-un singur volum compact îmbrăcat într-un perete mineral, uniform şi opac. 

 

03_B_1.Chartier Dalix_BLG_Photo_Cyrille Weiner

Membrana exterioară protejează un amfiteatru de terase vegetalizate, orientate spre sud, ce expun sălile de clasă,  grădinile pedagogice, dar şi spaţiul verde dinamic şi evolutiv, supus transformărilor şi menit să genereze un peisaj urban pentru întregul cartier.

 

05_A_3.Chartier Dalix_BLG_Photo_Cyrille Weiner

Curţile de recreaţie se suprapun pe două niveluri diferite pentru a deschide dialogul dintre cele două generaţii (copiii de la grădiniţă vor ajunge la şcoala primară).

Două elemente sunt cu adevărat remarcabile la acest proiect: membrana exterioară şi  acoperişul vegetalizat articulat pe mai multe niveluri.

Cochilia exterioară ce protejează proiectul e realizată din blocuri prefabricate din beton cu două texturi principale: faţa vizibilă lisă şi uniformă, ce reflectă  lumina şi feţele laterale striate şi punctate de concavităţi. 

 

copyright david foessel

Dispunerea blocurilor este strategică: la parter blocurile împiedică accesul prin trepte inversate în timp ce la înălţime suprapunerea  aleatoare permite canalizarea apei în lungul striurilor,

DP_Chartier Dalix_BLG-Drumul apei pe blocurile fatadei

 

dar şi adăpostirea vegetaţiei şi a faunei în concavităţile special create (specii de ferigi şi  muşchi, cuiburi pentru păsări şi adăposturi pentru insecte).

DP_Chartier Dalix_axonometrie bloc - hotel pentru insecte

Acoperişul  se dezvoltă ca o adevărată grădină suspendată (1.650 m²) şi integrează 3 tipuri de vegetaţie în funcţie de grosimea stratului de pământ: 1.50 m pentru zona forestieră cu arbori ce pot atinge 10 m, 0.5 m pentru zona de prerie şi 0.3 m pentru grădinile pedagogice.

 

01_A_4.Chartier Dalix_BLG_Photo_Cyrille Weiner

Terasele contribuie şi la performanţele termice ale construcţiei prin izolarea naturală a suprafeţelor orizontale.

Ansamblul generează un peisaj extrudat în centrul urbanităţii, o clădire ce va prinde treptat viaţă şi se transformă în funcţie de evoluţia naturii pe care o adăposteşte.

08_B_13.Chartier Dalix_BLG_Evolution_mur_au_bout_de_7_ans

Grupul Şcolar al Ştiinţei şi Biodiversităţii
Loc:  ZAC Seguin Rive de Seine, Boulogne-Billancourt [92]
Program: Grup şcolar cu 18 clase, sală de sport acreditată, bibliotecă şi o locuinţă.
Suprafaţă: 6.766 m²
Cost:18,8 M € fără taxe
Client: SAEM Val de Seine
Arhitect: Chartier Dalix
Ingineri: EVP [structura], CFERM [fluide], F. Bougon [ecologie], F. Moutté [inginer de mediu], Biodiversita [biodiversitate]
Antrepriză generală: Bouygues
Calificare: Certificat dezvoltare durabilă şi Certificare BBC (consum redus de energie)

 

Articol conex:

Școala de sub câmp. Grupul şcolar Rosalind Franklin, Paris

Autori: and