Stiri

165.000 de elevi au ascultat muzică clasică la școală grație unui proiect Radio România Muzical

Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai importante proiecte educative marca Radio România, s-a desfășurat pentru al treilea an școlar consecutiv în școlile românești, grație unui parteneriat încheiat între Ministerul Educației Naționale și Radio România în 2014.
Proiectul urmărește familiarizarea elevilor cu valorile muzicii clasice în mod practic, prin audiția efectivă, în completarea cunoștințelor teoretice propuse de programa școlară. Iar interesul elevilor și al profesorilor față de proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică a crescut: în anul școlar 2014-2015 la proiect au participat 120.000 de elevi, în anul școlar 2015-2016, 145.000 de elevi, iar în al treilea an de implementare, 2016-2017, 165.000 de copii au ascultat muzică clasică la școală, preponderent din ciclul gimnazial. Fișierele audio au fost ascultate în orele de muzică, de dirigenție sau în pauzele dintre ore.

În mod concret, Radio România Muzical a pus la dispoziția școlilor și liceelor din România, prin inspectoratele din fiecare județ, 52 lucrări din muzica clasică, însoțite de scurte explicații pe înțelesul copiilor. Proiectul a avut și o componentă activă pentru elevi, sub forma unui concurs derulat pe site-ul proiectului (romania-muzical.ro/5minute). Pe parcursul a 26 de săptămâni, între octombrie 2016 și iunie 2017, Radio România Muzical a premiat câte 10 copii care au răspuns corect la cele două întrebări săptămânale referitoare la lucrările muzicale ascultate în cadrul proiectului. În total s-au oferit 260 premii constând în CD-uri oferite de sponsorul concursului, Universal Music România. Săptămânal, s-au primit în medie 1700 de răspunsuri corecte la concursul organizat sub egida proiectului.

De asemenea, a fost organizată a doua ediție a Concursului Național Ascultă 5 minute de muzică clasică, cu două secțiuni: de desene inspirate de muzica clasică, pentru elevii claselor primare, și de eseuri inspirate de audiții muzicale, pentru elevii de gimnaziu. La fiecare secțiune, s-au oferit câte trei premii, valoarea totală a acestora fiind de 3000 lei.
 

Ascultă 5 minute de muzică clasică înseamnă și audiția muzicii clasice în spații neconvenționale, în lunile martie și octombrie ale fiecărui an. În 2017, partenerii proiectului sunt: Cora, Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, Băneasa Shopping City, Pitești Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza, Iulius Mall, Palas Mall, CRH România, PWV România, Castelul Bran, Centrul cultural Palatele Brâncovenești, Librăriile Humanitas, Raiffeisen Bank.

Declarații ale elevilor
„Nu ştiam mai nimic despre muzica clasică, dar am constatat că poate fi încântătoare”

Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” este lăudabil. El oferă copiilor și tinerilor oportunitatea de a veni în contact cu mari compozitori, cu creațiile acestora. Mulțumim Radio România Muzical!

E importantă muzica clasică. Îţi dă un sentiment de linişte.

E important să asculți muzică clasică, pentru că îţi dezvoltă cunoştinţele. Descoperi şi alt stil de muzică, care s-ar putea să-ţi placă.

Explicaţiile au fost foarte utile”.

Cu siguranţă acest program nu ar găsi un teren favorabil dacă nu ar fi atât de bine pus la punct din punctul de vedere al selecţiei lucrărilor muzicale, al valorificării lor prin intermediul unor solişti de talie şi de reputaţie internaţională şi, n-aş lăsa pe ultimul loc, comentariul care vine să completeze ceea ce ne-a spus muzica.

Muzica este, într-un fel, liniştire sufletească; te ajută să fii mai liniştit. Muzica ocupă un loc foarte important pentru noi, pentru că avem atâtea lecţii de făcut, obosim foarte uşor, avem teze, lucrări… şi-n acelaşi timp, o oră pe săptămână de muzică cred că este destul de bună.

Declarații ale profesorilor

Salut această iniţiativă a postului Radio România Muzical şi consider că această iniţiativă vine în ajutorul nostru, ca profesori de educaţie muzicală, în primul rând prin asigurarea unui material de calitate în ceea ce priveşte muzica clasică, dar nu în ultimul rând şi asigurarea unei descrieri foarte deosebite a lucrărilor prezentate în cadrul acestor audiţii. Mi-a plăcut abordarea stilurilor de muzică – foarte variate, din toate epocile istoriei muzicii şi, în al doilea rând, prezentarea acestor piese e succintă, este la obiect şi cred că merge exact pe fixarea cunoştinţelor, mai ales că reuşeşte să capteze foarte bine atenţia elevului prin concursuri.

Am făcut-o cu gândul la copiii de la clasa unde sunt eu dirigintă. Şi, ulterior, ocupându-mă şi de toate proiectele care se derulează în şcoală, le-am spus şi colegelor mele, pentru că nu mai făcusem această activitate cu ei până acum. Din ce îi cunosc eu, mă gândeam că nu ascultă muzică clasică acasă şi-atunci m-am gândit să încerc să-i apropii de anumite valori pe care cred eu că le transmite acest gen muzical. Cred că proiectul a fost util.

Proiectul a fost o idee extraordinară. În primul rând, noi avem nevoie de foarte multe instrumente care să ne ajute pe noi să obişnuim copilul să asculte muzică. Pentru noi, sincer, a fost mană cerească să avem la dispoziţie în primul rând o bază materială – audiţiile acestea pe care ni le-aţi oferit şi pe care noi am putut să le folosim în fiecare oră chiar şi, bineînţeles, acele explicaţii pentru audiţii, care i-au făcut pe copii să înţeleagă mult mai bine ce s-a întâmplat de-a lungul timpului în muzică.

Cristina Comandașu, redactor șef Radio România Muzical, coordonatoarea proiectului: “Nu cred în ideea destul de vehiculată că actul cultural autentic nu-și mai găsește locul între preocupările generației tinere de astăzi; cred cu tărie că cei mici sunt exact așa cum îi creștem noi, cei mari. Muzică clasică nu este doar un moft, ci o expresie a unei întregi civilizații, Reperul într-o lume sonoră din ce în ce mai alambicată. De aceea, este esențial ca cei mici să ajungă să cunoască acest reper nu doar învățând despre portative, diezi și tonalități, ci ascultând efectiv muzica, deschizându-se astfel spre un univers în care, ei înșiși mărturisesc, găsesc relaxare, liniște sau pur și simplu, altceva decât cotidianul. De aceea mă bucur că proiectul “Ascultă 5 minute de muzică clasică” are ecouri pozitive în școli. Și sunt recunoscătoare față de profesorii care s-au implicat; fără munca lor, și eforturile mele de a selecta, comenta și comunica piesele din proiect, ar fi fost inutile.